Mniej biurokracji, łatwiejsze procedury i szybsza obsługa. To sposób na niższe koszty i poprawę konkurencyjności szczecińskiego portu. Na ten temat przed tygodniem odbyła się konferencja. Przygotowała ją Izba Celna w Szczecinie wraz z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Strategia Służby Celnej na lata 2010-2015 przewiduje ułatwianie legalnej działalności gospodarczej i usuwanie barier biurokratycznych oraz doskonalenie współpracy z przedsiębiorcami. Zgodnie z tymi założeniami, 9 bm. odbyło się spotkanie, na którym poinformowano o inicjatywach i wdrożonych rozwiązaniach w szczecińskim porcie mających usprawnić obrót towarowy.
Mówiono o możliwościach zmniejszenia kosztów obsługi towarów i skrócenia czasu prze-prowadzenia operacji administracyjno-kontrolnych.
Jednym z zaprezentowanych rozwiązań był system Single Window, czyli tzw. jedno okienko. Umożliwia on obsłużenie podmiotu w jednym miejscu, choć dotyczy towarów znajdujących się na terenie całego portu. Zajmuje się tym mniej osób, a zarządzanie kontrolą zgłoszeń celnych, towarów i statków jest jednolite. Przedsiębiorca może załatwić wszystkie formalności wywozowe lub przywozowe w jednym miejscu, tj. w urzędzie celnym. Ponadto system umożliwia prowadzącym obrót towarowy z zagranicą przekazywanie danych drogą elektroniczną.
Jak to funkcjonuje w praktyce, mówił między innymi Robert Hołubasz, zastępca naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie. Warto podkreślić, że wcześniej pracę portu obsługiwało 130 celników w pięciu różnych placówkach. Dzięki wprowadzonym zmianom dziś wystarcza 52 funkcjonariuszy z Oddziału Celnego "Nabrzeże Łasztownia".
Na konferencji omówiono też wprowadzoną w krajach Unii Europejskiej "Politykę bezpieczeństwa i ochrony" oraz ułatwienia dla przedsiębiorców w obrocie towarowym, w tym: Instytucję Upoważnionego Przedstawiciela - AEO, dokonywanie zgłoszeń towarów z wykorzystaniem procedury uproszczonej i zgłoszenia elektronicznego, przedstawicielstwo podatkowe, rozliczenie VAT-u z tytułu importu. Ponadto przybliżono międzynarodową współpracę Izby Celnej w Szczecinie i jej rolę w systemie zapewnienia bezpieczeństwa.
Dyrektor Izby Celnej Lidia Mołodecka podczas spotkania wielokrotnie podkreślała wolę współpracy ze środowiskiem gospodarczym w szczecińskim porcie. Dodała, że dla rozwoju tej współpracy potrzebna jest przejrzystość stosowanych procedur - tak by przedsiębiorca nie był zaskakiwany. Dyrektor Mołodecka zachęcała do korzystania ze zgłoszeń elektronicznych - firmy powinny być widoczne dla celników w systemach informatycznych. Pora, by papierowe zgłoszenia odeszły do lamusa.
- Cieszy, że działania podejmowane przez zachodniopomorską Służbę Celną - ukierunkowane na współpracę ze środowiskiem gospodarczym - są przez to środowisko zauważane i cenione - zaznacza Monika Woźniak-Lewandowska, rzecznik Izby Celnej w Szczecinie. - Świadczą o tym między innymi podziękowania za otwartość i wolę współpracy, jakie skierował do administracji celnej jeden z przedsiębiorców uczestniczących w spotkaniu.