Terminal LNG w Świnoujściu ma zacząć działać w 2014 roku, ale wcześniej trzeba zaprojektować systemy, które zapewnią bezpieczną nawigację i obsługę gazowców. Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na wykonanie takiego opracowania.
W projekcie mają zostać określone warunki obsługi gazowców LNG oraz parametry eksploatacji. Chodzi m.in. o dopuszczalne warunki hydrometeorologiczne i nawigacyjne podejścia torem wodnym, niezbędne wyposażenie statku z LNG czy pilota wchodzącego na burtę, asystę holowniczą, wymogi dotyczące lodołamania i obsługi pływającego oznakowania nawigacyjnego, a także o zasady ruchu innych statków. Będą tu uwzględnione dwa warianty zanurzenia gazowca: 12 oraz 12,5 m. Ponadto zaprojektować należy oznakowanie nawigacyjne na podejściowych torach wodnych (również zimowe).
Opracowane też będą zasady postoju gazowców na kotwicowiskach w różnych warunkach pogodowych oraz określone warunki ich obsługi w świnoujskim porcie zewnętrznym. Wykorzystane przy tym mają być badania symulacyjne prowadzone na modelu jednego z gazowców LNG typu Q-flex, przewidzianego do eksploatacji w Świnoujściu przez Qatar-Gas.
W pracy zostaną uwzględnione obowiązujące przepisy i między-narodowe zalecenia dotyczące projektowania oznakowania nawigacyjnego i dróg wodnych oraz wcześniejsze opracowania i wyniki badań przeprowadzonych przez Akademie Morskie w Szczecinie i Gdyni.
Oferty można składać do 9 bm. O wyborze zadecyduje najniższa cena. Zwycięzca przetargu będzie miał czas do 17 kwietnia br. na wykonanie zadania.