Dźwig Lodbrok, który jesienią przypłynął ze Szwecji do Szczecina i zastąpił popularnego Gucia, przeszedł okres testowy. Zdecydowano, że pozostanie i szczeciński port będzie jego bazą. Urządzenie może przenosić nawet 260-tonowe elementy.
PO sprzedaży przez szczeciński Zakład Usług Żeglugowych holenderskiej firmie dźwigu pływającego DP-ZPS-Ś-3, czyli popularnego Gucia, w niektórych portowych spółkach pojawił się problem. Urządzenie mogło przenosić 200-tonowe ciężary, było przydatne stoczniom, przedsiębiorstwom przeładunkowym oraz zakładom produkującym wielkogabarytowe elementy czy transportującym ogromne konstrukcje. Gucio zapewniał też bezpieczeństwo żeglugi na kanale Świnoujście - Szczecin i akwenach wewnątrzportowych. Portowcy apelowali o pomoc w zakupie nowego dźwigu.
Dzięki inicjatywie kilku osób udało się ściągnąć do Szczecina dźwig Lodbrok należący do szwedzkiej firmy Marine Crane AB. Na dużym haku może podnieść 260-tonowy ciężar, a na małym pomocniczym - 30-tonowy.
- Przeszliśmy okres testowy dźwigu i po wszelkich kalkulacjach podjęliśmy decyzję, że dźwig zostaje w porcie Szczecin i tu będzie jego baza - informuje Andrzej Tesarski, prezes właśnie założonej polskiej spółki Marine Crane będącej dzierżawcą dźwigu od szwedzkiego armatora oraz operatorem tego urządzenia. - Oczywiście, będziemy nadal wykonywać zlecenia dla naszych partnerów poza granicami kraju, lecz głównym miejscem pracy dźwigu pozostaje zespół portów Szczecin - Świnoujście.
Od połowy stycznia ma być dostępna strona internetowa nowej spółki - www.marinecrane.pl, a siedziba firmy mieści się przy ul. Niedziałkowskiego 26a/12.
- Marine Crane nawiązała współpracę z wieloma firmami działającymi na obszarze portów Szczecin - Świnoujście - dodaje A. Tesarski. - Obecnie dźwig bierze udział w realizacji projektów firm Aarsleff i Famak. Ta pierwsza produkuje różnego rodzaju konstrukcje żelbetowe, które są ładowane w Świnoujściu naszym dźwigiem na pontony, a następnie transportowane do Danii i innych krajów. Z kolei projekt Famaku to budowa chwytakowej rozładowarki statków przeznaczonej dla portu w Holandii.
Marine Crane rozpoczyna obecnie pracę również dla firm Finomar, Moebius i innych.