Dzisiejsze wymogi świata gospodarczego zmuszają do poszukiwania nowych źródeł przewagi konkurencyjnej. Eksperci wskazują, że we współczesnych czasach działalność badawczo-rozwojowa i wdrażania innowacji są głównymi czynnikami rozwoju światowej gospodarki. Żyjemy w czasach, w których największą wartość ma informacja i know-how. Konkurencyjność nowoczesnej gospodarki w coraz mniejszym stopniu zależy od inwestycji w kapitał trwały, a w coraz większym - od inwestycji w uczenie się i tworzenie wiedzy.
Nowe produkty, usługi i technologie są rezultatem licznych złożonych działań otoczenia biznesowego, współpracy między firmami, instytucjami naukowymi, organizacjami publicznymi. Skorelowanie działań na styku nauki i biznesu jest kluczowe dla podnoszenia konkurencyjności gospodarki. Jednym ze strategicznych celów polskiej polityki morskiej jest wspieranie badań naukowych i wdrożeń zwiększających konkurencyjność gospodarki morskiej. Rolę tę spełniają interdyscyplinarne zespoły badawcze złożone z naukowców i praktyków. Jednym z nich jest zespół kierowany przez prof. Czesławę Christową z Akademii Morskiej w Szczecinie, kierownika Zakładu Organizacji i Zarządzania w Instytucie Zarządzania Transportem Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu, ukierunkowany na badania praktycznych zastosowań umożliwiających przedsiębiorcom i decydentom instytucjonalnym wdrożenie najlepszych praktyk, metod i systemów zarządzania, adekwatnych do konkretnych warunków. Wypracowanie ich wymaga szeregu analiz, prac badawczych, których przedsiębiorstwa z racji bieżącej działalności nie są w stanie wykonywać nie dysponując odpowiednim potencjałem badawczym i środkami finansowymi. W pracach zespołu udział bierze liczne grono naukowców z wielu ośrodków naukowych: Polskiej Akademii Nauk, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie oraz Uniwersytetu Szczecińskiego. Zespół kierowany przez prof. Czesławę Christową od lat prowadzi badania naukowe na rzecz rozwoju gospodarki morskiej. W ramach projektu "Badania i modelowanie systemów zarządzania procesami eksploatacyjnymi i usługowymi w polskich portach morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki morskiej" sprecyzowano 84 działania, które mogą być realizowane w polskich portach morskich w celu zwiększenia efektywności. Wyniki badań potwierdziły, że istnieje możliwość szybszego, nawet o 70 proc., rozwoju i osiągnięcie o 45 proc. wyższej produktywności. Opracowano model optymalnego systemu zarządzania procesami eksploatacyjnymi i usługowymi w polskich portach morskich, zapewniającego skuteczność i efektywność zarządzania oraz konkurencyjność usług portowych. Przedstawiono ocenę stanu oraz kierunki doskonalenia procesów eksploatacyjnych. Sformułowano także mierniki oceny procesów eksploatacyjnych i usługowych, stanowiące podstawę trafnych i skutecznych decyzji regulujących procesy eksploatacyjne i usługowe.
Autorska koncepcja Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC ROUTE 65 na tle konkurencyjnych korytarzy transportowych oraz wnioski warunkujące dalszy jego rozwój jest wynikiem projektu rozwojowego "Badanie i modelowanie zintegrowanego gałęziowo systemu transportowego w regionie zachodniopomorskim ze szczególnym uwzględnieniem Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego Północ-Południe. Dokonano identyfikacji parametrów techniczno-eksploatacyjnych dróg w układzie gałęzi transportu, łączących Zachodniopomorskie z otoczeniem gospodarczym z wyróżnieniem portów morskich jako multimodalnych węzłów transportowych oraz korytarza CETC ROUTE 65. Stworzono zbiór mierników niezbędnych do wielokryterialnej oceny systemu transportowego i wykonano ocenę podsystemów oraz systemu transportowego w regionie zachodniopomorskim. Wypracowana została koncepcja i oryginalna metodyka tworzenia Klastra Morskiego w regionie zachodniopomorskim jako czynnika rozwoju systemu transportowego.
Aktualnie zespół kontynuuje kolejny interesujący projekt pt. "Badanie i optymalizacja modelu zatrudnienia w żegludze międzynarodowej marynarzy przez polskie przedsiębiorstwa transportu morskiego na statkach pod polską banderą". Jego celem jest budowa optymalnego dla pracodawcy i pracobiorcy modelu zatrudnienia marynarzy na statkach pod narodową banderą. Charakteryzuje się dużym zakresem elastyczności, przy zapewnieniu optymalizacji kosztów operacyjnych armatorów, wysokich wynagrodzeniach marynarzy, godziwego zabezpieczenia społecznego tej grupy zawodowej i ich rodzin oraz racjonalizacji intensywności pomocy publicznej dla sektora transportu morskiego. Mieści się przy tym w limicie dopuszczalnym przez Komisję Europejską. W ujęciu wariantowym zostanie też opracowany optymalny system zabezpieczeń społecznych marynarzy i ich rodzin oraz niezbędne zmiany polskich przepisów prawa, warunkujące wdrożenie rekomendowanego wariantu modelu zatrudnienia na statkach pod polską banderą. Określone zostaną nadto efekty ekonomiczne i społeczne wdrożenia projektu. Czwarty, ważny projekt realizowany przez zespół prof. Czesławy Christowej dotyczy portowych centrów logistycznych jako stymulatora rozwoju portów, miast portowych i regionów nadmorskich. Przeprowadzane są w związku z tym badania, modelowanie, opracowywana jest koncepcja lokalizacji, eksploatacji i modele zarządzania.
Wyniki badań zespołu są upubliczniane w formie monografii, dzięki czemu są dostępne wszystkim zainteresowanym problematyką organizacji i zarządzania, transportu i logistyki. Pani profesor ma w tym względzie spory dorobek i szereg wdrożeń w gospodarce morskiej, z którą od lat współpracuje.
- W moim przekonaniu upublicznienie wyników badań nadaje naszej zespołowej pracy badawczej konkretny wymiar praktyczny - podkreśla prof. Czesława Christowa. - Problem jest jednak w tym, by decydenci potrafili z opracowań tych skorzystać.