Dzisiejsze dzienniki podały, że Komisja Europejska podjęła
decyzję w sprawie utworzenia autostrady morskiej z Gdyni do Karlskrone a inne propozycje zostały odrzucone albo w ogóle ich nie było. Pojawiło się wiele sprzeczności a największa jest związana z auostrada
morską Świnoujście - Ystad.
Trochę historii. W lipcu 2008 ZMPSiŚ S.A. oraz Zarząd Portu Ystad i Miasto Ystad wspólnie złożyli aplikację o dofinansowanie projektu autostrady morskiej Świnoujście-
Ystad. W grudniu 2008 Komisja Europejska zakończyła proces oceny złożonych aplikacji.
- Tym razem, nasza aplikacja nie została zaakceptowana. Nie została też jednoznacznie odrzucona. Komisja
Europejska wskazała na elementy, których uzupełnienie zwiększy szanse na zaakceptowanie projektu po ponownym złożeniu go w odpowiedzi na drugie wezwanie do składania projektów "autostrad morskich" w
ramach programu TEN-T. Główne uwagi Komisji Europejskiej to: brak udokumentowania możliwości realizacji zintegrowanej wizji połączenia, uwzględniającej koncepcję drzwi-drzwi w oparciu o połączenie kole -
prom - kolej, brak pełnej informacji o rzeczywistych planach polskiego rządu odnośnie modernizacji sieci kolejowej zaplecza portu w Świnoujściu, brak potwierdzenia wizji/planów rozwoju/modernizacji sieci
kolejowej po stronie polskiej oraz dalszego jej połączenia z innymi, narodowymi sieciami w ramach Środkowo Europejskiego Korytarza Transportowego, w związku z powyższym, brak wizji rozwoju transportu
intermodalnego w całym łańcuchu logistycznym, niejednoznaczna pozycja konkurencyjna operatorów kolejowych po stronie szwedzkiej oraz brak wizji jej rozwiązania. W międzyczasie otwarta została linia
promowa łącząca porty Świnoujścia i Trelleborg. To już prężnie działające połączenie promowe stwarza możliwość opracowania drugiego, równoległego do Świnoujście-Ystad projektu autostrady morskiej
Świnoujście-Trelleborg - powiedział Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskiego Portu Szczecin - Świnoujście.
Od strony organizacyjnej oraz inwestycyjnej ZMPSiŚ S.A. oraz jego szwedzcy partnerzy w
zarządach portów Ystad i Trelleborga są przygotowani do działania. Podobnie armatorzy operujący na obu liniach są przygotowani do przyjęcia dodatkowej masy towarowej. W związku z brakiem po stronie
narodowego przewoźnika PKP Cargo konkretnych planów oraz deklaracji rozwijania połączeń intermodalnych czy chociażby kolejowych pomiędzy Polską a Skandynawią, ZMPSiŚ S.A. podjął rozmowy z prywatnymi
przewoźnikami intermodalnymi. Ci z kolei są w dużej mierze uzależnieni od polityki i zamierzeń Państwa, tak od strony inwestycyjnej (modernizacja i rozwój sieci kolejowej) jak i organizacyjnej (warunki
dostępu do sieci kolejowej dla pociągów intermodalnych).
- W związku z tym, że aktualne wezwanie do składania aplikacji o dofinansowanie projektów autostrad morskich w ramach TEN-T jest wezwaniem
bezterminowym, ZMPSiŚ S.A. kontynuuje działania zmierzające do zawiązania grupy partnerów zainteresowanych realizowaniem transportu intermodalnego poprzez port w Świnoujściu w oparciu o pozytywne
organizacyjne, inwestycyjne oraz ekonomiczne uwarunkowania dotyczące zaplecza tego portu. Jednocześnie ZMPSiŚ S.A. wskazuje potencjalnym partnerom na możliwość oraz korzyści płynące z jednoczesnego
aplikowania o dofinansowanie projektów realizujących przesunięcie modalne w ramach Marco Polo. ZMPSiŚ S.A. ma nadzieję, iż projekt autostrady morskiej może zostać przedstawiony Komisji Europejskiej na
przełomie roku 2010 i 2011 - dodaje Jarosław Siergiej.