Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Komisja Skarbu o PŻM

Obserwator Morski, 2010-01-30

2 grudnia w Warszawie odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Skarbu Państwa, poświęcone dyskusji na temat procesu prywatyzacji przedsiębiorstw gospodarki morskiej. Wśród firm, o których przyszłości rozmawiano, była również Polska Żegluga Morska. Członkowie Komisji Skarbu z uznaniem przyjęli informację, że pomimo kryzysu w światowej żegludze, obecne wyniki finansowe PŻM P.P. są dodatnie i wynoszą prawie 16 mln zł zysku. Pomimo bieżącej, dobrej współ-pracy Polskiej Żeglugi Morskiej z MSP, która obejmuje pełne raportowanie szczecińskiego armatora o jego wszystkich najważniejszych działaniach, resort skarbu podtrzymuje swoją opinię, że trzeba zwiększyć nadzór Ministerstwa Skarbu Państwa nad majątkiem PŻM. Odnośnie przyszłości Polskiej Żeglugi Morskiej MSP proponuje dwa rozwiązania. Po pierwsze, nie-dokonywanie zmian formy prawnej PŻM, ale wprowadzenie do przedsiębiorstwa państwowego PŻM (obecny status firmy) dodatkowego organu - rady nadzorczej, która kontrolowałaby na bieżąco działalność firmy. Wprowadzenie rady nadzorczej w zasadzie nie ingerowałoby w uprawnienia rady pracowniczej i zebrania delegatów, poza odebraniem prawa do dokonywania zmian w statucie przedsiębiorstwa. Alternatywnie MSP proponuje przeprowadzenie komercjalizacji PŻM z uwzględnieniem podjęcia natychmiastowych działań prywatyzacyjnych. Przedstawiciele ministerstwa przyznali jednak, że nie mają zainteresowanych zakupem PŻM i takowych nie poszukują. Jak czytamy w przyjętym po spotkaniu dokumencie: "decyzja o wyborze jednej z przedstawionych powyżej koncepcji funkcjonowania PŻM nie została jeszcze przez MSP podjęta". Obecni na posiedzeniu Komisji Skarbu przedstawiciele kierownic-twa PŻM, Rady Pracowniczej oraz związku zawodowego "Solidarność" (największy związek zawodowy działający w PŻM) podkreślili, że nie forma prawna jest istotna, ale wyniki prowadzonej działalności. Potwierdzili również, iż PŻM jest w dobrej kondycji finansowej, kontynuuje program inwestycyjny i zatrudnia nowych pracowników do pracy na statkach. Zaapelowali o stworzenie wspólnie z Ministerstwem Skarbu Państwa strategii dla grupy PŻM, potwierdzając jednocześnie gotowość do dyskusji na temat ewentualnych przekształceń własnościowych z jednym zastrzeżeniem - najpierw strategia, a dopiero potem przekształcenia.
 
(KG)
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl