Dokładnie 10 lat od powołania Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz objęcia funkcji prezesa spółki przez
Janusza Jarosińskiego, podpisał on 30 listopada 2009 r. w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) umowę o dofinansowanie projektu "Przebudowa Kanału Portowego w porcie Gdynia".
Wartość
tego projektu, wspomagane-go środkami unijnymi, wynosi 95 min zł. Środki unijne z Funduszu Spójności wyniosą prawie 54 mln zł.
Dodajmy, że projekt ten realizowany jest już od wielu miesięcy. Prace
obejmują pogłębienie akwenów portowych, w tym toru wodnego wewnątrz portu oraz pogłębienie i powiększenie trzech obrotnic portowych. Niezbędna stała się także przebudowa nabrzeży poprzez zabezpieczenie
konstrukcji oraz umocnienia dna przy nabrzeżach położonych wzdłuż oraz na końcu Kanału Portowego. Newralgicznym elementem dla bezpieczeństwa żeglugi stała się także przebudowa oraz poszerzenie w dnie (z
84 do 98 m) wejścia wewnętrznego do portu Gdynia poprzez przebudowę ostrogi pilotowej.
Należy podkreślić, że w planie inwestycyjno-remontowym na lata 2009-2011 założone zostały nakłady inwestycyjne na
infrastrukturę i suprastrukturę portową w wysokości ponad 462 min zł. Źródłem finansowania tych inwestycji, obok środków własnych, są fundusze unijne.
O wielkości wykonanych, obecnie realizowanych
i planowanych do 2011 r. inwestycji oraz ogromnej ich dynamice najlepiej świadczą dane o nakładach inwestycyjnych na portową infrastrukturę poniesionych w latach 2000-2008. Wyniosły one 456 min zł, co
oznacza, że w pierwszych 8 latach wartość działalności inwestycyjnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia była o 6 mln mniejsza niż wyniesie ona w latach 2009-2011.
W ubiegłym roku ZMP Gdynia wy-dał na różne
zadania inwestycyjne 112 mln zł oraz ok. 8 mln zł na remonty. Szacuje się, że dla 2010 r. wielkości te będą kształtować się: odpowiednio ok. 100 i 10 mln zł. Na wielkość nakładów inwestycyjnych złożą się
wspomniana wcześniej przebudowa kanału portowego, II etap przebudowy nabrzeża Pomorskiego, który zakończyć się ma w końcu maja, dalsze prace związane z portowym układem drogowym, czyli wykonanie drogi od
ul. Chrzanowskiego do Dworca Morskiego oraz przebudowa ul. Chrzanowskiego oraz portowego układu kolejowego. Duże środki prze-znaczone będą również na rozbudowę infrastruktury terenów, na których obecnie
działa terminal drobnicowy. Pierwszą większą inwestycją na tym terenie będzie budowa podwójnej rampy do obsługi promów "Finnlinesa". Zlokalizowana ona będzie w miejscu styku nabrzeża Czeskiego z
Rumuńskim. Do końca sierpnia br. zakończyć się ma budowa magazynu o powierzchni 7000 m2 przy ul. Kontenerowej. Będzie to pierwsza poważniejsza inwestycja na terenie planowanego Centrum Logistycznego
gdyńskiego portu.