W efekcie zmiany przepisów portowe spółki przeładunkowe nie wiedzą, czy na swoje usługi nadal mogą stosować 0 proc. VAT,
czy też większość z nich jest obciążona stawką 22 proc. Stawia je to w znacznie gorszej sytuacji od podmiotów działających w niemieckich portach, w których obowiązuje zwolnienie podatkowe.
Na
podstawie starych przepisów wszystkie usługi związane z transportem morskim, rybołówstwem oraz przeładunki i składowanie towarów w porcie były objęte zerową stawką VAT-u. Po znowelizowaniu ustawy w tej
sprawie pojawiły się jednak spore wątpliwości. Co gorsza, poszczególne spółki uzyskiwały w tej sprawie od fiskusa rozbieżne interpretacje dotyczące obowiązującej stawki. Niekorzystną dla nich
interpretację w imieniu ministra finansów wydała np. bydgoska Izba Skarbowa. W jej myśl działające w porcie podmioty powinny płacić 22 proc. VAT od większości usług związanych z towarami trafiającymi do
portu w imporcie. Zerowa stawka mogła by być stosowana tylko w przypadku eksportu.
W tej sytuacji portowe spółki przeładunkowe mają nie lada dylemat. Większość z nich nadal stosuje wprawdzie zerową
stawkę, ale nikt nie może być pewnym, że nie zostanie to zakwestionowane podczas kontroli skarbowej.
- Myślimy, że nastąpiło tu niezrozumienie tego, co to jest obsługa statku w polskim porcie
morskim - ocenia Marcelina Ceberek-Płotczyk, główna księgowa Bulk Cargo Port Szczecin. - Stosowanie 22 proc. VAT to dla nas niekorzystne rozwiązanie. Stawia nas w gorszej sytuacji niż np. porty niemieckie
w Rostoku i Hamburgu, gdzie obowiązuje zwolnienie podatkowe. VAT podlega wprawdzie odliczeniu od zakupów kosztowych, ale następuje tu wypływ pieniędzy, który pogarsza płynność finansową naszych spółek.
Sprawą portowego VAT-u w Warszawie niedawno zajmował się Parlamentarny Zespół ds. Gospodarki Morskiej. Stanęła ona też na sejmowej Komisji Przyjazne Państwo. W ich posiedzeniach brał udział Paweł
Adamarek, dyrektor ds. finansowych Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście. Ocenia on, że wszystko zmierza w kierunku przywrócenia poprzednich przepisów, żeby bez żadnych wątpliwości w porcie można
było znowu stosować zerowa stawkę VAT na wszystkie usługi.
- Cały czas wokół tej sprawy trwają zabiegi. W portach są prowadzone analizy. Jesteśmy w kontakcie z politykami, którzy pracują nad
zmianą tych przepisów - uspokaja dyrektor.