Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

VAT uderza w port

Kurier Szczeciński, 2010-03-24
W efekcie zmiany przepisów portowe spółki przeładunkowe nie wiedzą, czy na swoje usługi nadal mogą stosować 0 proc. VAT, czy też większość z nich jest obciążona stawką 22 proc. Stawia je to w znacznie gorszej sytuacji od podmiotów działających w niemieckich portach, w których obowiązuje zwolnienie podatkowe. Na podstawie starych przepisów wszystkie usługi związane z transportem morskim, rybołówstwem oraz przeładunki i składowanie towarów w porcie były objęte zerową stawką VAT-u. Po znowelizowaniu ustawy w tej sprawie pojawiły się jednak spore wątpliwości. Co gorsza, poszczególne spółki uzyskiwały w tej sprawie od fiskusa rozbieżne interpretacje dotyczące obowiązującej stawki. Niekorzystną dla nich interpretację w imieniu ministra finansów wydała np. bydgoska Izba Skarbowa. W jej myśl działające w porcie podmioty powinny płacić 22 proc. VAT od większości usług związanych z towarami trafiającymi do portu w imporcie. Zerowa stawka mogła by być stosowana tylko w przypadku eksportu. W tej sytuacji portowe spółki przeładunkowe mają nie lada dylemat. Większość z nich nadal stosuje wprawdzie zerową stawkę, ale nikt nie może być pewnym, że nie zostanie to zakwestionowane podczas kontroli skarbowej. - Myślimy, że nastąpiło tu niezrozumienie tego, co to jest obsługa statku w polskim porcie morskim - ocenia Marcelina Ceberek-Płotczyk, główna księgowa Bulk Cargo Port Szczecin. - Stosowanie 22 proc. VAT to dla nas niekorzystne rozwiązanie. Stawia nas w gorszej sytuacji niż np. porty niemieckie w Rostoku i Hamburgu, gdzie obowiązuje zwolnienie podatkowe. VAT podlega wprawdzie odliczeniu od zakupów kosztowych, ale następuje tu wypływ pieniędzy, który pogarsza płynność finansową naszych spółek. Sprawą portowego VAT-u w Warszawie niedawno zajmował się Parlamentarny Zespół ds. Gospodarki Morskiej. Stanęła ona też na sejmowej Komisji Przyjazne Państwo. W ich posiedzeniach brał udział Paweł Adamarek, dyrektor ds. finansowych Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście. Ocenia on, że wszystko zmierza w kierunku przywrócenia poprzednich przepisów, żeby bez żadnych wątpliwości w porcie można było znowu stosować zerowa stawkę VAT na wszystkie usługi. - Cały czas wokół tej sprawy trwają zabiegi. W portach są prowadzone analizy. Jesteśmy w kontakcie z politykami, którzy pracują nad zmianą tych przepisów - uspokaja dyrektor.
 
Marcin Kubera
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl