Dywersyfikacja dostaw gazu do Polski w świetle ostatniego kryzysu gazowego jest sprawą
priorytetową w skali całego państwa. Budowa terminalu gazowego LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu ma zostać zakończona w 2014 roku. Obecnie kończone są projekty budowlane poszczególnych obiektów,
raport oddziaływania na środowisko oraz wystąpienia o pozwolenie na budowę.
Odbiory i próby terminalu LNG (port zewnętrzny, stanowisko rozładunkowe, terminal lądowy) rozpoczną się od początku 2014
roku. Do tego czasu należy skompletować i przeszkolić personel terminalu LNG oraz personel innych przedsiębiorstw współpracujących z terminalem (piloci, załogi holowników, załogi statków ratowniczych,
itp.). Obsługa i eksploatacja terminalu LNG wymagają najwyższej klasy specjalistów zarówno po stronie lądowej jak i morskiej. Kształcenie kadr morskich w Polsce prowadzone jest w oparciu o przepisy
międzynarodowe i regulacje unijne, które stanowią podstawę do wprowadzania w życie polskich aktów prawnych normujących działania w tym zakresie. Podstawowym aktem prawnym precyzującym zakres procesu
kształcenia oraz jego cele, określający poziom wiedzy, umiejętności i wymagania egzaminacyjne, dla różnych kursów i programów szkoleniowych w edukacji morskiej jest Międzynarodowa Konwencja o Wymaganiach
w Zakresie Wyszkolenia Marynarzy, Wydawania Świadectw oraz Pełnienia Wacht, STCW 78/95. Konwencja STCW wymaga szkolenia na symulatorach obsługi terminalu LNG oraz szkolenia praktycznego z użyciem
rzeczywistych urządzeń. Przeszkolenie personelu terminalu LNG oraz personelu współpracujących z nim przedsiębiorstw (ok. 500 osób bez załóg statków LNG) wymaga: - zakupu i uruchomienia w Akademii
Morskiej w Szczecinie symulatora terminalu LNG. Dzięki połaczeniu sił Akademii Morskiej w Szczecinie i Polskiego LNG młodzież ze szkół średnich, studenci oraz pracownicy branży gospodarki morskiej zyskają
bardzo atrakcyjną nową drogę rozwoju zawodowego. Wszyscy będą mogli uzyskać w Polsce unikalne na światową skalę kwalifikacje specjalistów LNG. Ich kariera będzie mogła rozwijać się nie tylko na morzu, w
załogach pracujących na statkach. Wielu z tych profesjonalnie wyszkolonych pracowników będzie z powodzeniem znajdować zatrudnienie w lądowej obsłudze terminala.
Centrum Szkolenia LNG będzie się
składać z unikalnego w Europie logistycznego połączenia 4 symulatorów nowej generacji. Będą to:
1. Symulator mostków nawigacyjnych w istniejącym już Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego.
Zajęcia z
zakresu manewrowania statkami typu Q- FLEX (tankowce LNG) będą prowadzone na wielozadaniowym symulatorze nawigacyjnym wyposażonym w wielkoskalowe mostki nawigacyjne. W Akademii Morskiej zaprojektowano już
wirtualny model portu zewnętrznego w Świnoujściu, na którym będą posadowione urządzenia przeładunkowe LNG. Akademia posiada również w bazie danych model tankowca LNG, przy pomocy którego można już
realizować manewry wejścia do portu zewnętrznego Świnoujście, zacumowanie statku do urządzeń rozładunkowych.
2. Symulator DP (dynamic positioning system) - symulator umożliwiający pozycjonowanie
statku.
Symulator ten jest przeznaczony do szkoleń szyprów oraz załóg statków holowniczych. Celem szkoleń będzie nabycie umiejętności precyzyjnego cumowania gazowca LNG do terminala i urządzeń
rozładunkowych w oparciu o specjalistyczne urządzenia służące do dynamicznego, precyzyjnego pozycjonowania obiektów w ruchu.
3. Symulator Technologiczny LNG
Symulator technologiczny będzie
przeznaczony do szkoleń pracowników obsługi lądowej terminala. Umożliwi nabycie umiejętności i wiedzy w zakresie technicznej eksploatacji urządzeń zainstalowanych w terminalu w części lądowej, w
szczególności w zakresie transferu i magazynowania gazu LNG. Dostarczenie tego symulatora dla potrzeb szkoleniowych planuje Polskie LNG.
4. Symulator Ładunkowy Statków do Przewozu Ładunków Ciekłych
,symulator łączności z konsolą rzeczywistą (GMDSS), Symulator Terminala LNG w Świnoujściu
Symulator do przewozu i za/wyładunku ładunków ciekłych LNG może być zaprojektowany dla wielu wariantów typów
statków. Symulator będzie wykorzystany w zajęciach dydaktycznych przewidzianych dla studentów będących w przyszłości: członkami załóg tankowców LNG odpowiedzialnymi za bezpieczne operacje ładunkowe; kadrą
zarządzającą w zakresie głównych operacji zachodzących w trakcie transportu produktów LNG, personelem tankowca i oficerami zgodnie z wymaganiami A-V/1 STCW 78/95 w następującym zakresie: ogólny plan
tankowca i jego systemów, kontrolowanie systemów tankowca, kontrolowanie systemu balastowego statku, stateczność i kontrola przeciążeń, które mogą się pojawić w kadłubie statku, użycie urządzeń
zapobiegających zanieczyszczeniu środowiska naturalnego poprzez wyładunek naturalnych gazów. Oprogramowanie symulatora terminalu lądowego LNG będzie obrazowało rzeczywisty terminal przeładunkowy LNG/LPG w
porcie w Świnoujściu. Symulator terminala przeładunku gazów ciekłych będzie przeznaczony do edukacji ekspertów w zakresie obsługi terminala LNG - ekspertów z zakresu za/wyładunku gazu LNG i personelu
obsługującego strefę przechowywania. Kluczowym celem zajęć będzie nabycie przez nadzorującego przeładunek oficera ładunkowego i pracowników lądowych następujących umiejętności: zdolność dystrybucji gazu
ciekłego na obszarze terminalu, ustalanie przepustowości rurociągów terminalu, zaznajomienie się ze wszystkimi operacjami, jakie zachodzą w sieci rurociągów systemów terminalu, właściwe reagowanie na
zmiany technologiczne i pogodowe w oparciu o możliwości techniczne systemów, ocena możliwych konsekwencji działań personelu, jak również zmian w łańcuchu procesu technologicznego.
Oprogramowanie
symulatora łączności z konsolą rzeczywistą symulować będzie wszystkie najważniejsze części i systemy, które są niezbędne do przygotowania i transferu ładunków płynnych w układzie statek-statek i statek-
ląd. System łączności umożliwiający komunikację foniczną, jak i transmisję danych pomiędzy symulatorem LNG a symulatorem przewozu ładunków ciekłych LCHS. Symulator umożliwi naukę w zakresie realizacji
łączności alarmowych, pilnych i zapewnieniu bezpieczeństwa we wszystkich fazach (obszarach) żeglugi, a szczególności (zgodnie z Konwencją SOLAS): łączności alarmowych w relacji statek - brzegowe centra
ratownicze (RCC), łączności alarmowych w relacji brzeg (RCC) - statek, łączności alarmowych w relacji statek - statek, łączności koordynacyjnych pomiędzy statkami a RCC, łączności na miejscu akcji
ratowniczej pomiędzy statkami, nadawania sygnałów do lokalizacji miejsca katastrofy, łączności pilnych w relacji statek - RCC związanych z rozlewami olejowymi, łącznością medyczną, problemami
technicznymi, itp., transmisję i odbiór morskich informacji bezpieczeństwa (MSI), łączności eksploatacyjnych w relacji statek-statek i statek - brzeg. Każda stacja robocza wyposażona będzie m.in. w: model
statku, system ładunkowy (pompy, zawory, rurociągi i zbiorniki), połączenie z terminalem, system balastowy (pompy, zawory, rurociągi i zbiorniki), system rozładunkowy - resztkowy, system mycia zbiorników
po ropie oraz system mycia wodą morską, system zbiorników na pozostałości ładunków płynnych na zbiornikowcach oraz system separacji wód zaolejonych oraz system rozładunkowy (ODME), system przewodów
wentylacyjnych w zbiorniku, urządzenie i system gazu obojętnego, systemy operacyjne, monitorowania oraz alarmowe: system balastowy, system ładunkowy, odpompowywanie resztek płynnego ładunku, monitorowanie
rozładunku ładunku płynnego (ODME System), czyszczenie zbiorników ładunkowych za pomocą system COW, system gazu obojętnego. system kalkulatora ładunkowego dla modelu LCC: zanurzenie, trym, przechył boczny
statku, stateczność, siły ścinające, moment zginający.
Utworzenie Europejskiego Centrum Szkolenia LNG umożliwi szkolenie kadr o unikalnych kwalifikacjach zgodnych z potrzebami gospodarki morskiej
oraz pozwoli na pełne dostosowanie poziomu kształcenia do międzynarodowych konwencji - STCW, SOLAS oraz MARPOL.