W czasie ubiegłorocznej Baltic Container Conference w jednym tylko wystąpieniu przemycono słowo "kryzys". IV
edycja BCC 2010 (zorganizowana 9 i 10 marca) niemal w całości poświęcona była znacznemu spadkowi morskich przewozów kontenerowych. Na zaproszenie Actia Forum (parnterem BCC był Zarząd Morskiego Portu
Gdańsk SA) do Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku przybyło ok. 130 przedstawicieli liczących się bałtyckich terminali kontenerowych, operatorów, spedytorów i analityków żeglugowych. Nie brakowało wśród nich
uznanych autorytetów - tych, którzy kształtują decyzje dotyczące geografii transportu morskiego. Ich obecność i wysoki poziom merytoryczny była najlepszym potwierdzeniem, iż BCC jest najpoważniejszym
przedsięwzięciem kontenerowym w rejonie Morza Bałtyckiego.
Wiceminister Infrastruktury Anna Wypych-Namiotko, sporą część swego inauguracyjnego wystąpienia, poświęciła konieczności - podkreślonej
kryzysem - uproszczenia wszelkich procedur granicznych, utrudniających naszym portom walkę konkurencyjną z innymi portami europejskimi. Wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski, odpowiadający za politykę
ekonomiczną miasta, zapowiedział kontynuację działań i inwestycji sprzyjających rozwojowi portu. Wiceprezes Zarządu ZMPG SA Sławomir Wrześniak, przypomniał znamienną dla gdańskiego portu datę przyjęcia
pierwszego statku uruchamiającego nowy, oceaniczny, bezpośredni serwis kontenerowy z Azji do Gdańska. Wszyscy kolejni autorzy prezentacji zgodnie uznali czwarty dzień stycznia 2010 za przełomową datę dla
żeglugi bałtyckiej.