Shop    |  Site map    |  Contact   
 
Maritime
Companies
Database
3698 addresses
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi

Powrót

Wydrukuj artykuł

Kasa na gazoport

Kurier Szczeciński, 2010-03-02
Spółka Polskie LNG 26 lutego br. podpisała w Krakowie umowę z Instytutem Nafty i Gazu w sprawie pozyskania środków unijnych na budowę terminalu LNG w Świnoujściu. Mają być one jednym ze źródeł finansowania tej inwestycji. Instytut Nafty i Gazu przeprowadzi procedurę związaną ze staraniami o unijne dofinansowanie budowy gazoportu. Chodzi o pozyskanie 456 mln zł na projekt pt "Budowa terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu - instalacja rozładunkowa i regazyfikacyjna". Wniosek do Komisji Europejskiej zostanie złożony do końca kwietnia 2010 roku. - Zakładamy, że decyzja o przyznaniu dofinansowania z funduszy unijnych zostanie podjęta w lipcu - powiedział po podpisaniu umowy Zbigniew Rapciak, prezes spółki Polskie LNG. - W połowie roku dokonamy także wyboru konsorcjum, które zbuduje terminal LNG w Świnoujściu. Dodajmy, że 2 lutego br. minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska podpisała zaktualizowaną listę projektów indywidualnych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, na której znajduje się inwestycja realizowana przez Polskie LNG SA. Na budowę terminalu w Świnoujściu została także przewidziana kwota 80 mln euro, w ramach Programu European Energy Plan for Recovery. Wnioski do Komisji Europejskiej o przyznanie tych środków wspólnie złożyły spółka Polskie LNG (55 mln euro) oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA (25 mln euro). Na razie nie wiadomo dokładnie, ile będzie kosztować świnoujska inwestycja. Podobne gazoporty budowano na świecie za 600-700 mln euro. Planuje się, że ok. 30 proc. wartości przedsięwzięcia będzie pochodzić ze środków własnych Gaz-Systemu SA, które zostaną wniesione do Polskiego LNG (spółki zależnej Gaz-Systemu odpowiadającej za budowę terminalu LNG). Kolejnym źródłem pieniędzy mają być międzynarodowe instytucje finansowe (EBI i EBOiR) oraz banki komercyjne. Środki unijne byłyby dodatkowym wsparciem projektu. Przypomnijmy, że terminal LNG w Świnoujściu został uznany przez rząd za strategiczną inwestycję dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Powstanie na terenie przeznaczonym pod rozwój portu. Pozwoli na odbiór do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie (z możliwością rozbudowy do 7,5 mld). To pierwsza tego typu inwestycja nie tylko w Polsce, ale i w naszej części Europy Rozpoczęcie budowy terminalu planowane jest na drugą połowę br., a zakończenie - na 30 czerwca 2014 roku.
 
(ek)
Kurier Szczeciński
 
© LINK S.J. 1993 - 2025 info@maritime.com.pl