Spółka Polskie LNG 26 lutego br. podpisała w Krakowie umowę z Instytutem Nafty i Gazu w sprawie pozyskania środków
unijnych na budowę terminalu LNG w Świnoujściu. Mają być one jednym ze źródeł finansowania tej inwestycji.
Instytut Nafty i Gazu przeprowadzi procedurę związaną ze staraniami o unijne dofinansowanie
budowy gazoportu. Chodzi o pozyskanie 456 mln zł na projekt pt "Budowa terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu - instalacja rozładunkowa i regazyfikacyjna". Wniosek do
Komisji Europejskiej zostanie złożony do końca kwietnia 2010 roku.
- Zakładamy, że decyzja o przyznaniu dofinansowania z funduszy unijnych zostanie podjęta w lipcu - powiedział po podpisaniu umowy
Zbigniew Rapciak, prezes spółki Polskie LNG. - W połowie roku dokonamy także wyboru konsorcjum, które zbuduje terminal LNG w Świnoujściu.
Dodajmy, że 2 lutego br. minister rozwoju regionalnego
Elżbieta Bieńkowska podpisała zaktualizowaną listę projektów indywidualnych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, na której znajduje się inwestycja realizowana przez Polskie LNG SA.
Na
budowę terminalu w Świnoujściu została także przewidziana kwota 80 mln euro, w ramach Programu European Energy Plan for Recovery. Wnioski do Komisji Europejskiej o przyznanie tych środków wspólnie złożyły
spółka Polskie LNG (55 mln euro) oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA (25 mln euro).
Na razie nie wiadomo dokładnie, ile będzie kosztować świnoujska inwestycja. Podobne gazoporty
budowano na świecie za 600-700 mln euro.
Planuje się, że ok. 30 proc. wartości przedsięwzięcia będzie pochodzić ze środków własnych Gaz-Systemu SA, które zostaną wniesione do Polskiego LNG (spółki
zależnej Gaz-Systemu odpowiadającej za budowę terminalu LNG). Kolejnym źródłem pieniędzy mają być międzynarodowe instytucje finansowe (EBI i EBOiR) oraz banki komercyjne. Środki unijne byłyby dodatkowym
wsparciem projektu. Przypomnijmy, że terminal LNG w Świnoujściu został uznany przez rząd za strategiczną inwestycję dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Powstanie na terenie przeznaczonym pod rozwój
portu. Pozwoli na odbiór do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie (z możliwością rozbudowy do 7,5 mld). To pierwsza tego typu inwestycja nie tylko w Polsce, ale i w naszej części Europy Rozpoczęcie budowy
terminalu planowane jest na drugą połowę br., a zakończenie - na 30 czerwca 2014 roku.