W biuletynie zamówień publicznych ukazało się ogłoszenie o przetargu na wykonanie przystani żeglarskiej wraz z
infrastrukturą na Kanale Młyńskim w Stepnicy oraz na rewitalizację pobliskiej plaży nad Zalewem Szczecińskim. Inwestycja ma być współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa
Zachodniopomorskiego.
Koszt przedsięwzięcia, wpisującego się w regionalny projekt -Zachodniopomorski Szlak Żeglarski - wyniesie co najmniej 5 mln złotych. Sfinansowane ono zostanie między innymi z
funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego. Preumowę w tej sprawie gmina Stepnica podpisała już we wrześniu ubiegłego roku. Wynika z niej, że ze środków RPO sfinansowana zostanie polowa kosztów
inwestycji. Resztę wyłoży gmina.
Gotowy jest już projekt budowlany. Po wyłonieniu w przetargu wykonawcy, a ma się to stać 18 lutego br. (będzie to jedno zadanie), prace budowlane ruszą najpóźniej pod
koniec marca. Taką przynajmniej nadzieję ma wójt A. Wyganowski.
Inwestycję podzielono na dwa etapy. Pierwszy obejmuje rewitalizację plaży, w tym budowę mola z zadaszoną końcową częścią pomostu -
dostosowaną do cumowania jachtów, budowę promenady w kierunku plaży, wymianę piachu, budowę parkingów i remont dróg dojazdowych do brzegu Zalewu Szczecińskiego w Stepnicy. Drugi etap obejmuje rozbudowę
mariny na Kanale Młyńskim w Stepnicy. Projekt przewiduje także m.in. umocnienie brzegów kanału, podniesienie poziomu ulicy biegnącej wzdłuż linii brzegu i położenie nowego bruku. Przewidziano także
pogłębianie kanału (do głębokości 2,5 m) i wejścia do portu jachtowego. Obecnie trwają prace przy budowie dwóch innych przystani jachtowych w gminie - w Gąsierzynie i Ko-picach. W tej ostatniej
miejscowości są one już zaawansowane. Budową mariny zajmuje się zrzeszające żeglarzy stowarzyszenie "Szuwarek", gmina pomaga jednak w stworzeniu infrastruktury technicznej. Z jej środków wybudowano
już slip. Za gminne pieniądze powstanie również droga do przystani i instalacja wodno-kanalizacyjna.
W zeszłym tygodniu konsternację wywołała informacja, że z powodu wolty radnych Wolina, którzy
nie przyjęli zapisu w budżecie o dofinansowanie budowy miejscowej mariny, która ma być częścią Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego, zagrożony jest cały projekt obejmujący budowę portów jachtowych ze
środków z programu Innowacyjna Gospodarka. Z funduszy tego programu finansowane miały być inwestycje między innymi w Wolinie, Kołobrzegu i Rewalu. Blady strach padł m.in. na zaangażowanych w projekt
samorządowców w Kołobrzegu, którzy wykonali już sporo kosztownych prac. Na szczęście, jak nas poinformował wicemarszałek województwa Witold Jabłoński, niebezpieczeństwo skreślenia projektu z listy zostało
zażegnane.
Zachodniopomorski Szlak Żeglarski powstanie również częściowo dzięki środkom z dwóch innych źródeł, mianowicie z funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego (Stepnica, Lubczyna, Szczecin,
Widuchowa) oraz programu Interreg (Gryfino). W sumie na zachodniopomorski szlak przeznaczono około 250 mln złotych.