Spółka Polskie LNG, odpowiedzialna za budowę terminalu w Świnoujściu, otrzymała certyfikat jakości ISO. Jest on
potwierdzeniem, że firma stosuje profesjonalny system zarządzania w obszarze "organizacji i nadzoru nad prowadzeniem inwestycji budowlanych w zakresie terminali gazowych".
- Jesteśmy pierwszą
firmą z takim certyfikatem w Europie Środkowej - poinformował Zbigniew Rapciak, prezes Polskiego LNG SA.
Certyfikacja została przeprowadzona i jest systematycznie nadzorowana zgodnie z procedurą TIC
(TUV International Certification).
- Budujemy pierwszy w Polsce terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego, który stanowi podstawę gazoportu w Świnoujściu - dodał prezes Rapciak. - Otrzymany 28
stycznia certyfikat to świadectwo, że ta - kluczowa dla bezpieczeństwa energetycznego kraju - inwestycja jest realizowana według najwyższych standardów.
W grudniu 2009 r. niemiecka firma TüV Thuringen
przeprowadziła w spółce Polskie LNG audyt certyfikacyjny ISO. W jego rezultacie firmie przyznano certyfikat jakości zgodny z normą ISO 9001:2008 w zakresie prac obejmujących: wybór wykonawców prac
związanych z projektowaniem, budową terminalu i nadzorem inwestorskim, współpracę z instytucjami nadzorującymi pozostałe elementy terminala oraz nadzór nad wykonawcami.
Jest to pierwszy z serii
certyfikatów ISO, jakie planuje wdrożyć spółka Polskie LNG. Stosowanie rygorystycznych procedur, zarówno na etapie budowy, jak i - przede wszystkim - podczas eksploatacji, ma zapewnić efektywną i
bezpieczną pracę gazoportu. Przypomnijmy, że Polskie LNG SA odpowiada za budowę i późniejszą eksploatację terminalu gazu skroplonego w Świnoujściu. Ma on być oddany do użytku 30 czerwca 2014 r. Przewiduje
się, że na początku będzie odbierał 5 mld m sześc., gazu ziemnego rocznie, ale w przyszłości możliwe jest zwiększenie tej ilości do 7,5 mld. Obecnie przygotowywana jest infrastruktura na placu budowy do
rozpoczęcia robót w drugiej połowie 2010 r. Trwają też procedury wyboru wykonawcy inwestycji oraz podmiotu, który będzie pełnił nadzór inwestorski nad budową. W każdym z tych postępowań do finałowych
etapów wybrano po trzy międzynarodowe konsorcja. Podpisanie umowy z wykonawcą terminalu zaplanowano na maj br. Wcześniej, w kwietniu, ma zostać podpisana umowa z konsorcjum, które będzie nadzorować
budowę. Bank PKO BP SA, z którym podpisano w ub. roku porozumienie, pełni rolę koordynatora organizacji pierwszego etapu finansowania inwestycji. Oferty złożyło kilkanaście banków komercyjnych.
Zadeklarowana przez nie wysokość zaangażowania przekracza ponaddwukrotnie kwotę, jaka jest planowana do uzyskania z instytucji finansowych.