Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Konkurencja w klasyfikacji

Namiary na Morze i Handel, 0000-00-00
Komisja Europejska przyjęła, 15 października ub.r., zobowiązania prawne podjęte przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Towarzystw Klasyfikujących (International Association of Classification Societies - IACS). Mają one zlikwidować obawy, że działania IACS, na rynku usług klasyfikacji statków, mogłyby naruszać przepisy unijne, a w szczególności - ograniczać działania towarzystw, które nie są członkami IACS. Decyzja, jaką podjęta KE, jest oparta na art. 9(1) rozporządzenia Rady (WE) 1/2003, w sprawie wykonywania przepisów Traktatu Unii Europejskiej, dotyczących ochrony konkurencji. W trakcie kontroli i dochodzeń KE na rynku usług klasyfikacji statków, pojawiły się obawy, że działania IACS mogą ograniczać konkurencję, szczególnie wobec towarzystw, które nie są jej członkami i są wykluczone z uczestnictwa w pracach grup roboczych, które opracowują technicznie uchwały IACS, dotyczące zasad i procedur klasyfikacji statków. Nie maja one także dostępu do dokumentacji dotyczącej uchwał IACS. Aby rozwiać obawy KE, stowarzyszenie zaoferowało następujące rozwiązania: - stworzenie obiektywnych i przejrzystych kryteriów członkostwa w IACS i stosowanie ich w sposób jednolity i niedyskryminujący; - przyjęcie przez IACS zobowiązań, które przewidują szczegółowe zasady dotyczące członkostwa, jego terminów, różnych poziomów wniosku o członkostwo, zawieszenia członkostwa i procedur wycofania członkostwa w IACS; - towarzystwa klasyfikujące statki, które nie są członkami IACS, będą mogły uczestniczyć w pracach grup technicznych IACS; - wszystkie obecne i przyszłe uchwały oraz związana z nimi dokumentacja techniczna IACS, zostaną upublicznione, w tym samym czasie i w ten sam sposób, jak wobec członków IASC. - stworzenie możliwości odwołania się do niezależnych instytucji, w przypadku sporów o dostęp, zawieszenie lub cofnięcie członkostwa w IACS, uczestnictwa w grupach roboczych IACS, dostępu do uchwał IACS i związanej z nimi dokumentacji technicznej. 10 czerwca ub.r. KE rozpoczęta konsultacje z zainteresowanymi stronami, w celu poznania ich zdania na temat zobowiązań zaproponowanych przez IACS. Wyniki potwierdziły, że zaproponowane zobowiązania są właściwe i odpowiednie dla usunięcia wszelkich wątpliwości. W przypadku, gdy IACS zerwie lub wycofa się z przyjętych zobowiązań, KE może nałożyć grzywnę w wysokości do 10% całkowitych obrotów stowarzyszenia - i to bez konieczności udowodnienia naruszania zasad konkurencji ujętych w unijnym traktacie. - Decyzja ta otwiera rynek usług klasyfikacji statków z korzyścią dla towarzystw, które nie należą do IACS, jak i dla klientów tych towarzystw. Otwiera ona drogę do większej konkurencji na tym rynku, co powinno spowodować obniżkę cen usług, poprawę ich jakości oraz dać większy wybór klientom - stwierdziła Neelie Kroes, komisarz ds. konkurencji.
 
Zofia Bąbczyńska-Jelonek
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl