Komisja Europejska przyjęła, 15 października ub.r., zobowiązania prawne podjęte przez Międzynarodowe
Stowarzyszenie Towarzystw Klasyfikujących (International Association of Classification Societies - IACS). Mają one zlikwidować obawy, że działania IACS, na rynku usług klasyfikacji statków, mogłyby
naruszać przepisy unijne, a w szczególności - ograniczać działania towarzystw, które nie są członkami IACS. Decyzja, jaką podjęta KE, jest oparta na art. 9(1) rozporządzenia Rady (WE) 1/2003, w sprawie
wykonywania przepisów Traktatu Unii Europejskiej, dotyczących ochrony konkurencji.
W trakcie kontroli i dochodzeń KE na rynku usług klasyfikacji statków, pojawiły się obawy, że działania IACS mogą
ograniczać konkurencję, szczególnie wobec towarzystw, które nie są jej członkami i są wykluczone z uczestnictwa w pracach grup roboczych, które opracowują technicznie uchwały IACS, dotyczące zasad i
procedur klasyfikacji statków. Nie maja one także dostępu do dokumentacji dotyczącej uchwał IACS.
Aby rozwiać obawy KE, stowarzyszenie zaoferowało następujące rozwiązania:
- stworzenie
obiektywnych i przejrzystych kryteriów członkostwa w IACS i stosowanie ich w sposób jednolity i niedyskryminujący;
- przyjęcie przez IACS zobowiązań, które przewidują szczegółowe zasady dotyczące
członkostwa, jego terminów, różnych poziomów wniosku o członkostwo, zawieszenia członkostwa i procedur wycofania członkostwa w IACS;
- towarzystwa klasyfikujące statki, które nie są członkami IACS,
będą mogły uczestniczyć w pracach grup technicznych IACS;
- wszystkie obecne i przyszłe uchwały oraz związana z nimi dokumentacja techniczna IACS, zostaną upublicznione, w tym samym czasie i w ten sam
sposób, jak wobec członków IASC.
- stworzenie możliwości odwołania się do niezależnych instytucji, w przypadku sporów o dostęp, zawieszenie lub cofnięcie członkostwa w IACS, uczestnictwa w grupach
roboczych IACS, dostępu do uchwał IACS i związanej z nimi dokumentacji technicznej.
10 czerwca ub.r. KE rozpoczęta konsultacje z zainteresowanymi stronami, w celu poznania ich zdania na temat
zobowiązań zaproponowanych przez IACS. Wyniki potwierdziły, że zaproponowane zobowiązania są właściwe i odpowiednie dla usunięcia wszelkich wątpliwości. W przypadku, gdy IACS zerwie lub wycofa się z
przyjętych zobowiązań, KE może nałożyć grzywnę w wysokości do 10% całkowitych obrotów stowarzyszenia - i to bez konieczności udowodnienia naruszania zasad konkurencji ujętych w unijnym traktacie.
-
Decyzja ta otwiera rynek usług klasyfikacji statków z korzyścią dla towarzystw, które nie należą do IACS, jak i dla klientów tych towarzystw. Otwiera ona drogę do większej konkurencji na tym rynku, co
powinno spowodować obniżkę cen usług, poprawę ich jakości oraz dać większy wybór klientom - stwierdziła Neelie Kroes, komisarz ds. konkurencji.