Miło nam poinformować że w dniu 26
stycznia 2010 roku na posiedzeniu otwierającym obrady 52. sesji Podkomitetu ds stateczności, linii ładunkowych i bezpieczeństwa statków rybackich Międzynarodowej Organizacji Morskiej dr inż. Zbigniew
Szozda - pracownik naukowy Akademii Morskiej w Szczecinie został wybrany Przewodniczącym Podkomitetu na rok 2010. Kandydaturę zgłosiła delegacja Niemiec, potwierdziła delegacja Japonii, a następnie
poparcia udzieliło mu kilkanaście delegacji z całego świata. Vice-Chairmanem na rok 2010 został następnie wybrany p.Kevin Hunter (Wielka Brytania).
Podkomitet Stateczność i linie ładunkowe oraz
bezpieczeństwo statków rybackich (Stability and Load Lines and Fishing Vessels Safety - SLF), którego przewodniczącym został Polak jest bardzo istotny w Międzynarodowej Organizacji Morza, bowiem wspiera
merytorycznie działania najważniejszego z Komitetów Międzynarodowej Organizacji Morza - Komitetu bezpieczeństwa Statków Morskich:
Komitet bezpieczeństwa Statków Morskich (Maritime Safety Committee
- MSC) składa się z przedstawicieli wszystkich państw członkowskich. Zajmuje się przede wszystkim doradztwem w zakresie: nawigacji, budowy, wyposażenia statków, sposobów i zasad bezpieczeństwa, budowania
zasad zapobiegania kolizjom, przewozu niebezpiecznych ładunków, procedur i wymogów bezpieczeństwa na morzu, informacji hydrograficznych, dzienników pokładowych i rejestrów nawigacyjnych, badania wypadków
na morzu, ratownictwa.
Dr inż. Zbigniew Szozda jest cenionym specjalistą w powyższym zakresie. Od wielu lat jest też cenionym wykładowcą w Akademii Morskiej w Szczecinie, sprawował też funkcję
Prorektora ds. Nauczania.
Międzynarodowa Organizacja Morza, działa od 1948 roku. Jej siedziba mieści się w Londynie. Organizacja skupia 166 państw członkowskich, 3 kraje stowarzyszone i 97
organizacji rządowych i pozarządowych z całego świata. IMO (Międzynarodowa Organizacja Morza): wspiera międzynarodową współpracę przy zwiększaniu standardów morskiego bezpieczeństwa (na przykład poprzez
przeglądanie i proponowania zmian w międzynarodowych traktatach dotyczących zwalczania terroryzmu na wodach międzynarodowych, takich jak Konwencja Narodów Zjednoczonych do Zwalczania Aktów Bezprawia
przeciwko Bezpieczeństwu Nawigacji na Morzu oraz Protokołu zwalczania Aktów Bezprawia przeciwko Bezpieczeństwu Platform Stałych Rozmieszczonych na Szlifie Kontynentalnym z 1983 roku). IMO opracowuje
projekty prawno - administracyjne oraz konwencje dotyczące spraw morskich. Udziela pomocy rządom we współpracy na rzecz regulacji prawnych związanych z transportem morskim i bezpieczeństwem na morzu.
Znacznie wpływa też na zapobieganie i kontrolę morskiego skażenia.
Ale przede wszystkim, co dla nas istotne od 2001 roku Międzynarodowa Organizacja Morza wspiera kraje rozwijające się poprzez
przeznaczanie funduszy na pomoc techniczną w celu poprawy ich systemów bezpieczeństwa na morzu. Objęcie szefostwa nad jednym z najważniej podkomitetów tej organizacji przez Polaka umacnia pozycje Polski w
strukturach Organizacji Narodów Zjednoczonych.
E viva Polonia Ole!