Rozmowa z Januszem Jarosińskim, prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA
- Miniony rok to czas
jubileuszy i inwestycji. Dziesiąty rok funkcjonowania Zarządu Morskiego Portu Gdynia to okazja do podsumowania, ale także do prognozowania przyszłości. Od 20 lat port w Gdyni funkcjonuje w gospodarce
rynkowej. Mija 30 lat od czasu, gdy zaczął działać terminal kontenerowy, jeden z pierwszych na Bałtyku i pierwszy w Polsce. Jakie wyzwania stanęły przed Portem w Gdyni wraz z transformacją polskiej
gospodarki? Jak przebiegał proces przekształceń własnościowych?
- W 1989 r. w porcie pracowało ponad 7000 dokerów i pracowników administracji, obecnie jest około 2000. W tym czasie
sprywatyzowano dwa terminale. Bałtycki Terminal Kontenerowy sprzedano operatorowi zagranicznemu przed 6 laty. W 2006 r. sprzedano konsorcjum ADM/Cefetra Bałtycki Terminal Zbożowy, a CTL kupił Portowy
Zakład Transportu "Trans-Port". Procesem prywatyzacji objęte zostały wszystkie podmioty zależne od Zarządu Morskiego Portu Gdynia, ale tylko te trzy spółki zostały sprzedane. Przedmiotem postępowania
prywatyzacyjnego są aktualnie Portowy Zakład Techniczny SA oraz Morski Terminal Masowy Gdynia Sp. z o.o., które chcemy sprzedać za cenę odpowiadającą ich realnej wartości rynkowej.
Istotne
zmiany zachodziły w tym okresie na terenach Zarządu Morskiego Portu Gdynia i w jego otoczeniu. Inwestowano zarówno w infrastrukturę, jak i suprastrukturę. Jaka jest skala wydatków i zakres podjętych
działań?
Trzeba zaznaczyć, że wiele nabrzeży portowych pamięta czasy budowy z lat 30. Mimo licznych działań modernizacyjnych i wielu nowych inwestycji w poprzednim okresie, w ostatnich 10
latach na infrastrukturę i suprastrukturę portową wydaliśmy ponad 456 mln zł. Na remonty 127 mln zł. Niemal wszystkie inwestycje sfinansowane zostały ze środków własnych pochodzących z przychodów ZMPG
oraz z prywatyzacji spółek portowych. W bieżącym roku Zarząd Portu wyda łącznie około 112 mln zł na zadania inwestycyjne oraz około 8 mln zł na remonty. W planie inwestycyjno-remontowym na lata 2009-2011
założone zostały nakłady na inwestycje w wysokości ponad 462 mln zł.
- Najważniejsze inwestycje ze środków własnych to...
- ...modernizacja terminalu promowego i podnoszonej rampy do
obsługi promów, dzięki czemu samochody mogą wjeżdżać bezpośrednio na górny pokład ładunkowy. Istotną inwestycją była budowa trzech ramp w terminalu drobnicowym, co pozwoliło na przeniesienie ruchu ro-ro
do tej części portu i otworzyło nowe możliwości portu dla tej technologii. Całkowicie przebudowano Nabrzeże Holenderskie, dostosowując je do możliwości cumowania statków o zanurzeniu 13,0 m. Przy wsparciu
funduszy unijnych z poprzedniego budżetu zrealizowano ważną dla Gdyni i portu inwestycję polegającą na budowie drugiej nitki ulicy Janka Wiśniewskiego. W efekcie zbudowano bezkolizyjne połączenia dużej
części portu ze zmodernizowaną Trasą Kwiatkowskiego i obwodnicą Trójmiasta prowadzącą do autostrady A1. Prestiżowo ważną inwestycją dla Gdyni i portu jest przebudowa Nabrzeża Pomorskiego przy Skwerze
Kościuszki. Tu skupia się latem ruch turystów z Polski i zagranicy, tu odbywają się wszystkie ważniejsze imprezy międzynarodowe, jak niedawny zlot żaglowców.
- Port od chwili wejścia Polski do
UE aktywnie działa w programach unijnych i korzysta z jego funduszy. Jakie są najważniejsze przedsięwzięcia, w których uczestniczy Zarząd Morskiego Portu Gdynia?
Wśród ważniejszych inwestycji
realizowanych przez ZMPG są: infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części Portu Gdynia oraz przebudowa Kanału Portowego. Pierwsza umowa na wsparcie unijne została już podpisana. Będą
realizowane: budowa infrastruktury Centrum Logistycznego w Porcie Gdynia, rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym w Porcie Gdynia, a także
zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego. Aktywnie uczestniczymy od kilku lat w Baltic Cruise Project, którego zadaniem jest promocja regionu Morza Bałtyckiego wśród armatorów i touroperatorów.
Ważnym przedsięwzięciem jest udział w pracach nad projektem Autostrada Morska Gdynia - Karlskrona. Nowym jakościowo projektem jest SoNorA realizowany w ramach Programu dla Europy Środkowej 2007-2013. Jest
on kontynuacją działań przeprowadzanych w ramach zakończonego w kwietniu 2008 roku projektu AB Landbridge i ma za zadanie rozwinięcie więzi gospodarczych między Bałtykiem i Adriatykiem. Przed dwoma
miesiącami Komisja Europejska zaakceptowała plan rozbudowy połączenia kolejowego z Gdyni do Wenecji.
- Tak więc port w Gdyni będzie otwarty nie tylko na Bałtyk, ale również na Adriatyk. Dziękuję
za rozmowę.
--------------
30 listopada br. minęło 10 lat od podpisania przez przedstawicieli gminy Gdynia oraz Skarbu Państwa aktu zawiązania Spółki Akcyjnej Zarząd Morskiego Portu
Gdynia. W skład pierwszego zarządu weszli: Janusz Jarosiński, Jerzy Starnawski oraz Krzysztof Gromadowski. Przewodniczącym Rady Nadzorczej został profesor Zdzisław Brodecki, którego następcą - po złożonej
w 2002 r. rezygnacji - został profesor Andrzej Grzelakowski, pełniący tę funkcję do dnia dzisiejszego.