W dniu 4 stycznia 2010 r. do DCT Gdańsk zawinął największy
kontenerowiec, jaki kiedykolwiek gościł w polskich portach. Statek Maersk Taikung (8200 TEU, długość 332 m, szerokość 43,2 m, zanurzenie 14,5 m) przybył tu bezp ośrednio z Dalekiego Wschodu. Od stycznia
2010 r., statki klasy post-Panamax obsługujące serwis AE10 Maersk Line z Chin będą zawijały do DCT Gdańsk w każdy poniedziałek przywożąc tu ładunki na rynek polski, rosyjski i fiński.
Oznacza to
początek nowej ery w transporcie kontenerowym łączącym bezpośrednio Polskę z Azją i rozwój DCT Gdańsk jako hubu w centrum Morza Bałtyckiego, gdzie kontenery destynowane do Rosji i Finlandii będą
przeładowywane na mniejsze statki dowozowe.
Prezes DCT Gdańsk, Boris Wenzel powiedział: "Będziemy nadal dysponowali dużym potencjałem przeładunkowym, co pozwoli nam obsługiwać innych armatorów na
równie wysokim poziomie jakościowym, na jakim robimy to dotychczas. Prowadzimy już rozmowy z innymi przewoźnikami zainteresowanymi regularnymi zawinięciami do DCT Gdańsk. Po podpisaniu umowy na serwis
AE10, natychmiast zamówiliśmy dwie nowe suwnice placowe RTG, które zostaną dostarczone pod koniec następnego miesiąca. Nadal będziemy też rozpatrywać zakup dodatkowego sprzętu przeładunkowego."
"DCT Gdańsk jest doskonale zlokalizowany, wraz z kanałem podejściowym o głębokości 17,0 m i 16,5 m głębokości wzdłuż nabrzeża. Nawet w trudnych warunkach zimowych klasa lodowa statków nie jest wymagana
przy zawinięciach do terminalu DCT Gdańsk. Kontenery w transhipmencie do Rosji czy Finlandii mogą być przeładowane na DCT, a następnie rozwiezione w głąb Bałtyku przez mniejsze jednostki dowozowe - dodał
prezes.
Bezpośrednie zawinięcie statku Maersk Line zainicjowało również dwa nowe połączenia dowozowe z Gdańska do St. Petersburga i fińskich portów Kotka oraz Helsinki. Statek Maersk Taikung
wypłynął z DCT Gdańsk w dniu 5 stycznia po zakończeniu operacji przeładunkowych oraz uroczystym przyjęciu zorganizowanym dla kontrahentów. Według Kapitana Dastoora prowadzącego mv Maersk Taikung, wejście
i cumowanie przy nabrzeżu przebiegło bardzo sprawnie, mimo panujących warunków zimowych:
"Podejście do nabrzeża DCT jest naprawdę bardzo proste nawet dla statków tej wielkości. Jest tu rozległa
przestrzeń do manewrowania wraz z 650 metrową obrotnicą. Cumowanie do nabrzeża również nie sprawia żadnych kłopotów. Biorąc pod uwagę doskonałe warunki do nawigacji, trudno uwierzyć, że byliśmy pierwszą
tak dużą jednostką kontenerową, która kiedykolwiek tu zawinęła."
Wraz z uruchomionym już połączeniem AE10, działania marketingowe DCT Gdańsk jeszcze mocniej skoncentrują się na pozyskaniu do
obsługi innych linii oceanicznych, a także rozszerzeniu oferty połączeń dowozowych.
Boris Wenzel stwierdził: "Jak gospodarka światowa ulegnie poprawie, Europa Środkowo-Wschodnia, a w
szczególności Polska, znajdą się wśród najszybciej rozwijających się regionów na świecie. Jesteśmy przekonani, że to terminal DCT Gdańsk dowiedzie, że może być lepszą "bramą" do tego regionu niż
tradycyjne północnoeuropejskie porty hubowe".
DCT Gdańsk oferuje idealne warunki do obsługi wszystkich rodzajów i wielkości statków. Posiada najdłuższą bocznicę kolejową w Polsce i doskonałe
połączenia kolejowe, a w niedalekiej przyszłości również 200 ha park logistyczny w sąsiedztwie terminalu. Zarówno sam terminal, jak i bocznica kolejowa ma znaczący potencjał do dalszego rozwoju, który
pozwoli DCT skutecznie konkurować z portami Niemiec i krajów Beneluksu w obsłudze kontenerów w regionie Morza Bałtyckiego. W perspektywie średnioterminowej, DCT Gdańsk będzie rozwijać się jako brama dla
całej Europy Środkowej i Wschodniej, gdyż jest lepiej zlokalizowane niż porty niemieckie i krajów Beneluksu do obsługi tego regionu. DCT Gdańsk SA jest spółką zarejestrowaną w Polsce, będącą w większości
własnością GIF II (Global Infrastructure Fund II), specjalnego funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Terminal DCT Gdańsk oferuje całoroczny, wolny od
zalodzenia dostęp dla zawijających tu statków kontenerowych kanałem podejściowym o głębokości 17,0 m i nabrzeżem przeładunkowym o głębokości 16,5 m, zapewniając doskonałe warunki do utworzenia tu
bałtyckiego "hubu" portowego dla tego rejonu Morza Bałtyckiego. Trzy suwnice post-Panamax mogą obsługiwać kontenerowce - do 18 rzędów kontenerów na pokładzie. Terminal oferuje również stanowisko do
obsługi statków typu "ro-ro". Bocznica kolejowa na DCT Gdańsk (2x 1000m), zlokalizowana jest w sąsiedztwie nabrzeża przeładunkowego. DCT Gdańsk oferuje bezpośrednie połączenie z Dalekim Wschodem w
ramach serwisu AE10 firmy Maersk Line z następującą rotacją: Ningbo - Shanghai - Kaohsiung - Yantian - Hong Kong - Tanjung Pelepas - Le Havre - Felixstowe - Zeebrugge - Gdańsk - Gothenburg - Aarhus -
Bremerhaven - Rotterdam - Singapore - Hong Kong - Kobe - Nagoya - Shimizu - Yokohama - Ningbo. Dostępny jest również serwis dowozowy Maersk Line z terminalu DCT Gdańsk: F16 Gdańsk - St.Petersburg -
Bremerhaven. Terminal DCT Gdańsk oferuje także regularne połączenia następujących linii: Containerships: Gdańsk - Teesport - Tilbury - Rotterdam - Helsinki - St Petersburg Unifeeder/IMCL: Gdańsk-
Bremerhaven/Hamburg Gdańsk-Rotterdam, Gdańsk - Kaliningrad/Baltijsk - Helsinki - Kotka
Team Lines: Gdańsk - Hamburg/Bremerhaven
Operatorzy kontenerowi, tacy jak: Hapag-Lloyd, NYK, CMA CGM,
Cosco, Zim, Safmarine, Hyundai, Hamburg Sud, MOL, Evergreen, China Shipping i Maruba Shipping akceptują DCT Gdańsk jako terminal przeładunkowy dla swoich kontenerów korzystając z usług statków dowozowych
Team Lines lub Unifeeder/IMCL.