Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Morski szczyt

Kurier Szczeciński, 2010-01-07

Chińska stocznia New Times Shipyard przekaże dziś PŻM m/s "Giewont" - największy masowiec w historii Polskiej Marynarki Handlowej. Jest on równocześnie największą jednostką, która może pokonać Kanał Panamski. Statek ma 80 tys. ton nośności, co oznacza, że ustanowi historyczny rekord wielkości masowców w Polskiej Marynarce Handlowej. Nie będzie jednak dzierżył palmy absolutnego pierwszeństwa, gdyż w naszej flocie zdarzały się tankowce o większych rozmiarach. "Giewont" ma 230 metrów długości i przeszło 32 metry szerokości. Może przewozić ładunek, który na lądzie trzeba by transportować pociągiem złożonym z ok. 1330 węglarek. Taki, oczywiście czysto teoretyczny, skład miałby 32 kilometry długości. Jednostka jest przystosowana do przewozu w żegludze oceanicznej takich ładunków masowych, jak: węgiel, zboże czy ruda żelaza. Jej załoga liczy 21 osób. W dziewiczym rejsie statkiem dowodzi kpt. ż.w. Krzysztof Wąsik ze Szczecina. Po wyjściu ze stoczni i zabunkrowaniu paliwa w Korei przepłynie on Pacyfik. W porcie Kalama, na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych, odbierze ładunek zboża na zlecenie jednego z największych domów zbożowych świata - firmy Cargill. Następnie przepłynie Ocean Spokojny w drugą stronę, żeby wyładować zawartość ładowni w Chinach. M/s "Giewont" jest dziesiątym statkiem odebranym przez PŻM od 2008 r. w ramach programu odnowy floty, który przewiduje wprowadzenie do niej 34 nowych jednostek do 2013 r. W 2008 r. armator odebrał w chińskiej stoczni Xingang cztery masowce o nośności 38 tys. ton każdy. W zeszłym roku przybyło mu pięć kolejnych tego typu jednostek. "Giewont", którego nośność przeszło dwukrotnie prze-wyższa tamte nabytki, otwiera serię czterech masowców tej wielkości zakontraktowanych przez PŻM w stoczni New Times Shipyard w Chinach. - Żadna z polskich stoczni produkcyjnych nie była zainteresowana budową tej serii masowców. "Giewont" jest jednocześnie pierwszym z jedenastu statków, jakie Polska Żegluga Morska spodziewa się odebrać w 2010 roku - zapowiada Krzysztof Gogol, doradca dyrektora naczelnego PŻM.
 
(mak)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl