Pod koniec ub. roku podpisano umowę o dofinansowanie przebudowy falochronu wschodniego w Świnoujściu. Koszt
przedsięwzięcia szacowany na ok. 60 mln zł w 85 proc. będzie pokryty środkami unijnymi.
Zadanie pod nazwą przebudowa falochronu wschodniego w Świnoujściu znalazło się na liście projektów
indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Umowę o dofinansowanie 21 grudnia ub. roku podpisali Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, oraz Andrzej
Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Całkowity koszt projektu wynosi prawie 60 mln zł, z czego 85 proc. stanowić będą środki z Unii Europejskiej.
Prace inwestycyjne będą polegały na
przebudowie skarpy zachodniej w części nadwodnej oraz podwodnej falochronu wschodniego.
Przebudowane i trwale zabezpieczone przed erozją oraz osuwiskami ma być 1477 m falochronu. Uzupełnione
zostaną również miejscowe przegłębienia stopy skarpy, wykonane też będzie umocnienie z tzw. materaców kamiennych. Remont części nadwodnej (korony skarpy) obejmie odtworzenie nawierzchni brukowej na
powierzchni ponad 7 tys. ni kw.
Projekt ma na celu polepszenie osłony wejścia do portu Świnoujście. Podniesie się poziom bezpieczeństwa żeglugi, zwłaszcza na wejściu do świnoujskiego portu, mniejsze
będzie zagrożenie dla środowiska morskiego wynikające z ruchu statków oraz przeładunku materiałów niebezpiecznych.
Inwestycja jest również związana z budową morskiego terminalu gazu ziemnego
(gazoportu), który ma zapewnić bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Z przebudowy falochronu wschodniego w Świnoujściu pośrednio skorzystają też porty w Policach i Szczecinie, gdyż jest to
praktycznie jedyne wejście do nich z Morza Bałtyckiego. (Fot. Urząd Morski w Szczecinie)