Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Krok do przeflagowania

Kurier Szczeciński, 2009-12-30

Po raz pierwszy od wielu lat pojawia się realna szansa na powrót biało-czerwonej bandery na statki polskich armatorów. Tempa nabierają prace nad ostateczną wersją przepisów regulujących sprawę marynarskich podatków i ubezpieczeń, a Komisja Europejska po 3 latach zgodziła się na istotną dla armatorów ustawę o podatku tonażowym. Polscy armatorzy deklarują, że będą mogli powrócić ze swoimi statkami pod narodowe barwy, o ile zostaną im zapewnione warunki zbliżone do tych, które mają obecnie pod wygodnymi (tzw. tanimi) banderami. Kluczowe znaczenie ma tu ustawa o pracy na morskich statkach handlowych, której nowy projekt dotarł w grudniu do armatorów i morskich związków zawodowych. Zakłada ona podzielenie marynarskich zarobków na dwie części - od pierwszej (płaca minimalna albo średnia krajowa) trzeba by płacić podatek dochodowy i składkę na ZUS na normalnych zasadach. Preferencyjnie w tym zakresie byłaby za to traktowana druga część wynagrodzenia - określana jako dodatek morski. Zainteresowani mają jednak pewne wątpliwości wobec konkretnych zapisów zaproponowanych w projekcie ustawy. Dlatego na przedświątecznym spotkaniu zespołu trójstronnego (rząd, armatorzy, związki zawodowe) ustalili, że zaraz po Nowym Roku każda ze stron wyznaczy po dwóch ekspertów, którzy mają w tej kwestii wypracować wspólne stanowisko. - Główną sprawą są tu podatki i ubezpieczenie społeczne. Musimy znaleźć taką formułę, żeby rozwiązania przyjęte dla marynarzy były zgodne z polskimi przepisami. To prawo musi być również atrakcyjne dla armatorów, gdyż w innym przypadku nie będzie ono miało zastosowania - ocenia Paweł Szynkaruk, dyrektor naczelny PŻM i prezes Związku Armatorów Polskich. Całkowicie znika za to druga przeszkoda w powrocie biało-czerwonej bandery. Była nią uchwalona przez polski parlament i podpisana przez prezydenta ustawa o podatku tonażowym. Pozwoli ona armatorom płacić zryczałtowany podatek, którego wysokość będzie zależeć od tonażu posiadanej floty. Przez ostatnie trzy lata ustawa znajdowała się w konsultacjach w Komisji Europejskiej, które miały ustalić jej zgodność z przepisami unijnymi. W końcu KE pozwoliła na jej wejście w życie od 2011 r. - Dobrze, że podatek tonażowy został wreszcie zaakceptowany przez Unię Europejską, bo on uatrakcyjnia powrót pod biało-czerwoną banderę - ocenia Paweł Szynkaruk. - Te dwie ustawy muszą zacząć obowiązywać jednak w komplecie, bo każda z nich indywidualnie daje mało. Najważniejsza jest dla nas ustawa o pracy na morskich statkach handlowych, bo ona reguluje sprawy związane z naszymi największymi kosztami. Dyrektor ocenia jednak, że sam powrót bandery będzie rozłożony na etapy. - Trudno oczekiwać, że zaraz po wejściu w życie przepisów zgodnych z oczekiwaniami naszymi i związków zawodowych, statki zostaną przeflagowane. Rozpocznie się jednak pewien proces i to będzie bardzo ważne. Skorzystają na tym nie tylko armatorzy i załogi, ale także i państwo. Nowe zadania zyska administracja morska i zwiększą się wpływy budżetowe.
 
M. Kubera
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl