CETC nie przeszedł
Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETCRoute65 (Central European Transport Corridor)
jest inicjatywą 11 regionów europejskich z 6 krajów. Stosowne porozumienie podpisała Skania (Szwecja), województwa: zachodniopomorskie, lubuskie, dolnośląskie, Hradec Kralove (Czechy) i Bratysława
(Słowacja). W najbliższym czasie dołączą do niej dwa kolejne: Opolskie i Śląskie. Mimo wieloletnich starań w Strategii Bałtyckiej korytarz się nie znalazł.
W skład polskiej części korytarza wchodzi
powstająca droga ekspresowa S-3, szlaki kolejowe E-59 i CE-59, zespół portów Szczecin - Świnoujście oraz Odra jako droga wodna E-30. Korytarz ten stanowi oś komunikacyjną łączącą obszar Bałtyku z
Adriatykiem. Regiony, przez które biegnie, intensywnie od 2004 r. zabiegają o wpisanie projektu do unijnej strategii, tak by w przyszłości uzyskać dofinansowanie ze środków UE. Korytarz CETC stanowi
największą inicjatywę w Europie. Z założenia ma przyczynić się do rozwoju społeczno- gospodarczego obszarów przez który biegnie i ma wpłynąć na procesy wyrównywania poziomu rozwoju. Ma też przyczynić się
do wzrostu konkurencyjności regionów w procesie integracji europejskiej, podnieść ich znaczenie i zapewnić lepszą dostępność komunikacji miast i obszarów metropolitalnych, ośrodków naukowo-badawczych, a
także wpłynąć na tworzenie atrakcyjnej infrastruktury. O wpisanie do unijnej Strategii Rozwoju Regionu Morza Bałtyckiego starają się 3 koncepcje. Oprócz CETC niemiecki korytarz Scandria z Rostoku do
Rijeki i VI paneuropejski korytarz transportowy z Gdańska do Rijeki.
Aby sprawę korytarza CETC nagłośnić, w Zachodniopomorskiem podjęto szereg inicjatyw. Była nią m.in. sztafeta poparcia idei
rozpoczynająca się w Ystad w Szwecji a kończąca na granicy polsko-czeskiej, gdzie symboliczna pałeczka zawierająca deklarację poparcia przekazana została przez włodarzy poszczególnych miast i regionów
leżących na szlaku Świnoujścia, Szczecina, Gorzowa Wlkp. Zielonej Góry, Nowej Soli, Głogowa, Wrocławia i Lubawki. Przejazd sztafety od września do października odbywał się wszystkimi możliwymi środkami
transportu, podkreślając w ten sposób ideę multimodalności korytarza. Trasa podróży pałeczki odbyła się wodolotem, motocyklem, szynobusem, motolotnią. Inną formą lobbingu i promocji korytarza ma być
międzynarodowa konferencja ministrów ds. infrastruktury, która planowana jest na wiosnę 2010 r. Przedstawiciele rządów państw regionów CETC mają podpisać deklarację poparcia idei utworzenia osi rozwoju
CETC, w ramach realizacji postanowień Deklaracji Lizbońskiej i Goeteborskiej w obszarze zrównoważonego rozwoju.
Pomysłodawcą korytarza CETC jest Tomas Lentz, starosta szwedzkiego Ystad a
jednocześnie wiceprzewodniczący parlamentu regionu Skania. Podczas pobytu w Szczecinie i uroczystego przekazania deklaracji poparcia, akcentował fakt konieczności podjęcia konkretnych działań, a nie tylko
mówienia o nich.
Mimo szeregu wysiłków podjętych przez wiele gremiów, niestety, projekt korytarza CETC-Route65 nie znalazł się w Strategii Bałtyckiej, w dokumencie przygotowanym przez Komisję
Europejską. Strategię KE zaprezentowała Parlamentowi Europejskiemu pod koniec października komisarz Danuta Huebner. Brak wzmianki o korytarzu wywołał zrozumiałe oburzenie i sprzeciw polityków szczególnie
z Pomorza Zachodniego. Ogranicza to bowiem w znacznym stopniu rozwój Szczecina, Świnoujścia, szczególnie utrudni rozwój portów, drogi S-3, magistrali nadodrzańskiej, uniemożliwia rozwój żeglugi na Odrze.
Niestety, Zachodniopomorskie nie skorzysta na razie z olbrzymich środków, które w latach 2007 - 2013 otrzymają regiony. Ponad 50 mld euro wsparcia inwestycyjnego w ramach polityki spójności oraz ponad 740
mld euro z innych funduszy.
Cieszy jednocześnie fakt, że w dokumencie znalazły się projekty, takie jak: autostrada Gdańsk - Brno / Bratysława - Wiedeń (o czym piszemy w innym miejscu naszej
gazety), linia kolejowa Gdańsk - Warszawa Brno / Bratysława - Wiedeń, połączenie Rail Baltica i Via Baltica, autostrady morskie, program innowacji, klastrów, a także sieci małych i średnich
firm.