Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Kryzysowe spadki

Kurier Szczeciński, 2009-11-26
Przeładunki w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście po 10 kryzysowych miesiącach zmniejszyły się o 17 proc., do czego przyczyniły się głównie spadki w obrotach rudy żelaza i węgla. Pomimo to zarządzającej portami spółce ma się udać w tym roku wypracować prawie 6 mln zł zysku. Wczoraj na konferencji prasowej Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podsumował 10 miesięcy 2009 r. - Ten rok był zapowiadany jako kryzysowy i okazał się takim. Kryzys dotknął nas w takim samym stopniu jak pozostałe porty polskie i europejskie - oceniał prezes ZMPSŚ Jarosław Siergiej. W ciągu 10 miesięcy w Szczecinie i Świnoujściu łączne przeładunki były o 17 proc. niższe niż w tym samym okresie 2008 r. Najgorzej sytuacja wyglądała z rudą żelaza, która zanotowała spadek bliski 70 proc. Źle się działo też z węglem, którego było w sumie o 27 proc. mniej niż przed rokiem. Inne ładunki masowe zanotowały spadki sięgające 23 proc. W przypadku drobnicy i kontenerów - 13 proc. Na drugim biegunie znalazły się przeładunki zboża, które wzrosły na poziomie 155 proc. Zdaniem prezesa Siergieja, są perspektywy poprawy sytuacji w końcówce tego i w przyszłym roku, przynajmniej w przeładunkach rudy i węgla. W przypadku tego ostatniego obroty rosną systematycznie w poszczególnych miesiącach. Kluczowe znaczenie mają tu przeładunki w Porcie Handlowym Świnoujście, który w najbliższym czasie ma podpisać kontrakt z dużym importerem węgla. Szacunki portowego zarządu mówią, że pomimo kryzysu uda mu się osiągnąć na koniec roku zysk na poziomie prawie 6 mln zł, czyli o 30 proc. mniejszy niż w 2008 r. Na konferencji odpierał on zarzuty związków zawodowych, które dotyczą słabego wsparcia borykających się z kryzysem portowych spółek eksploatacyjnych. Zarząd twierdził, że zdecydował się na przesunięcie terminu opłat za użytkowanie majątku i prolongatę na koniec roku opłat za użytkowanie wieczyste portowych terenów. Na spółki miały też zostać przeniesione obniżone przez Eneę opłaty za energię elektryczną. Plany pomocy nie dotyczą jednak możliwości obniżki czynszów za dzierżawę terenów i budynków. Zdaniem Jarosława Siergieja, taka pomoc naraziłaby zarząd na zarzuty niegospodarności i udzielania niedozwolonej pomocy publicznej portowym spółkom, które mają swoich prywatnych właścicieli. - Transfer pieniędzy ze spółki Skarbu Państwa do prywatnego przedsiębiorcy nie jest metodą, bo to on odpowiada za sytuację firmy, którą kupował. W okresie koniunktury ma zyski, a podczas dekoniunktury powinien zapewnić takie środki, które pozwolą spółce przetrwać - uważa prezes.
 
(mak)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl