Projekt SoNorA (South-North Axis, czyli oś południe-północ) zakłada przygotowanie wspólnej strategii rozwoju
infrastruktury dla sieci transportowej łączącej północne i południowe regiony Europy Środkowej. Uczestniczy w nim m.in. nasz region oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
SoNorA to
kontynuacja projektu Adriatic-Baltic Landbridge (Most lądowy Adriatyk - Bałtyk), zakończonego w kwietniu 2008 r. Bierze w nim udział 25 partnerów z sześciu państw: Austrii, Czech, Niemiec, Polski,
Słowenii i Włoch. Projekt powstał na bazie dyskusji nad sposobami przyspieszenia rozwoju infrastruktury i usług w tzw. transporcie multimodalnym (czyli drogowym, kolejowym, po-wietrznym, morskim i,
rzecznym) na obszarze Europy Środkowej, łączącej Bałtyk z Adriatykiem. Chodzi m.in. o nawiązanie strategicznej współpracy w obrębie wybranych transeuropejskich korytarzy transportowych, stworzenie
międzynarodowej platformy kooperacyjnej z ekspertami i przedstawicielami ministerstw krajów zaangażowanych w ten projekt, a także przygotowanie rekomendacji dla rozwoju sieci TEN-T. Partnerzy projektu
SoNorA wspólnie pracują nad zapewnieniem swoim regionom lepszej dostępności i wynikających z tego korzyści, czyli przyspieszenia wzrostu gospodarczego i stworzenia silnej ekonomicznie strefy w Europie
Środkowej.
- Wasz region odgrywa znaczącą rolę w sukcesie całego projektu - powiedziała nam goszcząca w minionym tygodniu w Szczecinie Francesca Forestieri z włoskiego regionu Veneto, partnera
wiodącego projektu SoNorA. - Współpracujemy z regionem zachodniopomorskim i z zarządem portów od 2005 roku, a teraz rozwijamy poprzedni projekt.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
wspólnie z Sekretariatem Technicznym CETC (działającym w ramach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego) promuje środkowoeuropejski korytarz transportowy, biegnący przez nasz region. Na
konferencji w Brukseli (13 października br.) Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ, podkreślał, że porty w Szczecinie i Świnoujściu są naturalnymi węzłami transportowymi i logistycznymi na osi północ-południe.
Przestrzegał, że nieujęcie wspomnianego korytarza w strategii dla Bałtyku i niewłączenie go do sieci TEN-T zahamuje rozwój infrastruktury.
W przyszłym roku transeuropejska sieć TEN-T ma być
zaktualizowana. Czy uda się do niej włączyć środkowoeuropejski korytarz? Temu służą między innymi działania projektu SoNorA.
- Projekt skupia ludzi pracujących nad rozwiązaniami z różnych krajów
Europy, zawsze związanych z elementami północno-południowego transportu - wyjaśniła F. Forestieri. - To pozwala im porównać różne podejścia i rezultaty oraz wzajemnie się uczyć od siebie. Na poziomie
politycznym powstaje możliwość do tworzenia rodzaju platformy lobbingującej.
Według liderki projektu SoNorA, trudno dziś określić szansę środkowoeuropejskiego korytarza (CETC-ROUTE65). Na niedawnym
spotkaniu ministrów transportu w Neapolu jednym z gorących tematów, było rozszerzenie inicjatywy TEN-T
- Obecnie trwa dostarczanie argumentów za tym, że rozwój centralnej Europy jest fundamentalny -
dodała Francesca Forestieri. - Do czerwca 2010 roku będą opracowywane sprawy techniczne, ale już teraz trzeba dotrzeć do świadomości polityków, by eurodeputowani mieli wcześniej wyrobione opinie.
Ostateczna decyzja należeć będzie do Komisji Europejskiej. Dopóki nie zapadła, jest nadzieja, że środkowoeuropejski1 korytarz transportowy zostanie uwzględniony w kolejnym okresie programowania, a tym
samym unijne dofinansowanie trafi także do naszego regionu. Dodajmy, że łatwo nie będzie, gdyż projekt ten konkuruje z dwoma innymi, zakładającymi połączenie Morza Bałtyckiego z Adriatyckim - niemieckim
(Skandria) i... polskim (z Gdańska).