Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Zapomniane ofiary stoczni

Kurier Szczeciński, 2009-10-26
W piątek na ulice Poznania wyszli pracownicy Cegielskiego - jednego z największych dostawców zamkniętych stoczni. W bardzo trudnej sytuacji znaleźli się też zachodniopomorscy kooperanci stoczni. Stracili ważnego odbiorcę i praktycznie nie mają szans na odzyskanie swoich należności. Firma Remor z Recza do stoczni w Szczecinie i Gdyni dostarczała 40 proc. swojej produkcji. Po załamaniu wywołanym zamykaniem zakładów udało się jej jednak przebranżowić. Dziś sporo eksportuje, zwłaszcza dla niemieckiej branży energii odnawialnej. Obciążają ją jednak niespłacone przez stocznię należności, które szacuje na 150 tys. zł. - Jak na skalę naszej firmy to znacząca kwota, na którą w grudniu będziemy musieli utworzyć rezerwy - ocenia Piotr Bieńkowski, prezes Remoru. - Wpłynie to na pogorszenie naszych wyników. Nie widzę szans na odzyskanie tych pieniędzy. W pierwszej kolejności są tu banki i Skarb Państwa, a my jako dostawcy jesteśmy jednymi z ostatnich. Nawet gdyby sprzedaż stoczni zakończyła się powodzeniem, to biorąc pod uwagę cenę zaproponowaną przez katarskiego inwestora, starczyłoby na spłatę niewielkiej części należności. Jego zdaniem zabrakło tu wsparcia ze strony państwa. - Chociażby na zasadzie poręczeń kredytowych. Z powodu poniesionych strat trudno rozmawia się z bankami o kredytach. Zostaliśmy pozostawieni sami sobie, a perspektywy odtworzenia przemysłu stoczniowego są dziś żadne - ocenia prezes Remoru. Na zamknięciu stoczni mocno ucierpiała szczecińska firma Konmet, która była jednym z ok. 20 podwykonawców działających na terenie zakładu. Nadal pracuje ona w Szczecinie przy budowie niewielkich statków poza terenem stoczni, ale jej załoga skurczyła się z 45 do 15 osób. Wciąż spłaca kredyt, który zaciągnęła na wypłatę odpraw dla zwalnianych pracowników i należności podatkowe. - Musieliśmy odprowadzić VAT od faktur, których nie zapłaciła nam Stocznia Szczecińska Nowa - opowiada Janusz Poterek, właściciel Konmetu. - Zalega nam grubo ponad 200 tys. zł. Nie ma szans, żeby to odzyskać. Na żadną pomoc nie możemy liczyć. Mówi się tylko o stoczni, a nie o problemach firm z nią związanych. Właściciel Konmetu podpisał się pod listem otwartym do premiera Tuska, który przygotował inny dostawca stoczni - firma Spamor z Zielonej Góry. Domagają się w nim rekompensaty za utracone z powodu likwidacji stoczni należności oraz wstrzymania egzekucji naliczonego od nich VAT-u. - Do jego wysłania skłoniło nas widmo plajty - twierdzi Wojciech Piotrowicz, prezes Spamoru. - Rząd rozładował tę minę odszkodowaniami dla stoczniowców. Kooperanci przecież nie przyjadą do Warszawy i nie będą palić opon, więc można było nas zlekceważyć. Szanse na realizacje tych postulatów są jednak niewielkie. Ministerstwo Skarbu Państwa od początku twierdzi, że nie można z publicznych pieniędzy stwarzać preferencji dla stoczniowych dostawców. Obawia się, że po taką pomoc ustawi się kolejka innych firm, którym zalegają coś spółki z udziałem Skarbu Państwa. Zdaniem Bogusława Adamskiego, wiceprezesa SSN, wielu dostawcom stoczni udało się jednak zabezpieczyć przed utratą należności. - Pierwszą dużą nauczką, którą zapamiętali, był upadek stoczniowego holdingu w 2002 r. Pod koniec zeszłego roku, kiedy było już wiadomo, jaki będzie los stoczni, większości dostawców najpierw brała od nas zapłatę, a dopiero potem dostarczali towar. W relacji do skali firmy należności nie były duże, bo pod koniec 2008 r. wynosiły 60 mln zł i w sporej części zostały zapłacone w ostatnich miesiącach działalności stoczni. Kooperanci, którzy pracowali na terenie stoczni, radzą sobie różnie - przenieśli się gdzie indziej, ograniczyli mocno działalność, a niektórzy może i ją przerwą.
 
Marcin Kubera
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl