Jedenaście regionów z sześciu państw - w tym Zachodniopomorskie - zabiega o utworzenie środkowoeuropejskiego korytarza
transportowego CETC-ROUTE65, który połączy Morze Bałtyckie z Adriatyckim. Chodzi o ujęcie go w unijnej strategii. Projektowi poświęcona była specjalna konferencja, która się odbyła 13 października w
Brukseli.
Konferencja zorganizowana w budynku Komitetu Regionów przez Sekretariat Techniczny CETC oraz Biuro Regionalne Województwa Zachodniopomorskiego w Brukseli spotkała się z dużym
zainteresowaniem. Wzięło w niej udział ok. 80 osób z różnych państw. Spotkanie to - pod nazwą "Greener and smarter transport" - było częścią projektu o tym samym tytule współfinansowanego przez
Fundusz Wyszehradzki.
- CETC to wysiłek 11 regionów z sześciu krajów chcących utworzyć zielony korytarz multimodalny, czyli taki, który w najbardziej efektywny sposób połączy różne środki transportu i
jest przyjazny środowisku - mówił na konferencji Jeno Manniger, przewodniczący Komitetu Sterującego CETC-ROUTE65. - To trasa łącząca północ z południem, będąca częścią dawnego szlaku bursztynowego.
Jeno Manniger podkreślił, że celem brukselskiej konferencji jest zwrócenie uwagi na potrzebę ustanowienia tego korytarza w najbliższej przyszłości.
- CETC nie stanowi części sieci TEN-T, ale czynimy
wysiłki, by go do niej włączyć -zaznaczył Mattia Pellegrini, przedstawiciel Komisji Europejskiej do spraw transportu. -Nie jest to jedyny korytarz, który ma połączyć Bałtyk z Adriatykiem. Dokonujemy
przeglądu projektów, dyskutujemy na temat istniejącej sieci i możliwości jej rozwoju. Źródłem około 25 proc. emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej jest transport, dlatego zielone korytarze są tak
ważne.
Słowacki eurodeputowany Alajos Meszaros podkreślał, że CETC-ROUTE65 przyniesie korzyści wszystkim regionom biorącym udział w projekcie.
- Wszyscy chcielibyśmy podróżować szybko i
bezpiecznie, a CETC to najkrótsza droga między Bałtykiem a Adriatykiem, omijająca Alpy - mówił Thomas Lantz, wiceprzewodniczący parlamentu regionu Skania, główny pomysłodawca środkowoeuropejskiego
korytarza. - Musimy też nieco inaczej podejść do problemu transportu, przenieść go na inne gałęzie, jak chociażby kolej.
Według Wojciecha Drożdża, wicemarszałka województwa zachodniopomorskiego, który
prowadził drugą sesję plenarną konferencji, infrastruktura transportowa stanowi krwiobieg gospodarki. Dlatego ma tak ogromne znaczenie dla rozwoju regionu. Z punktu widzenia Polski CETC to jedyny w pełni
multimodalny korytarz transportowy, bo łączy transport morski, drogowy, rzeczny i kolejowy. W jego rejonie mieszka 15 milionów ludzi zdolnych do pracy, chcących rozwoju miejsc, w których żyją. Dlatego to
przedsięwzięcie będzie nie tylko wyznacznikiem rozwoju gospodarczego, ale też społecznego.
O znaczeniu korytarza dla rozwoju portów w Szczecinie i Świnoujściu mówił Jarosław Siergiej, prezes
Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA
- To także szansa na usunięcie wąskich gardeł transportowych w Europie Zachodniej -zauważył J. Siergiej.
Inny przedstawiciel naszego regionu -
Zbigniew Zbroja, koordynator Inicjatywy Klastrowej - podkreślał znaczenie turystyczne korytarza.
- Obecnie najważniejsza jest promocja naszych działań, musimy walczyć o uzupełnienie sieci TEN-T w
przyszłym roku - powiedział nam wicemarszałek Drożdż. - Liczymy na wsparcie Ministerstwa Infrastruktury, ma powstać specjalna grupa samorządowo-rządowa. Staramy się o międzynarodowe uznanie inicjatywy.
Konferencja ministrów transportu, planowana na wiosnę 2010 roku w Szczecinie, ma być zwieńczeniem tych starań.
Na konferencji w Brukseli z prezentacją wystąpił przedstawiciel resortu infrastruktury
Adrian Mazur. Nie zabrakło też polskich eurodeputowanych: byli Marek Gróbarczyk, Sławomir Nitras i Artur Zasada.
- Na konferencji widać było jedność i determinację regionów zainteresowanych utworzeniem
środkowoeuropejskiego korytarza transportowego - podsumował W Drożdż. - Mimo różnych przeciwności i zaszłości historycznych nasza mobilizacja jest na tyle duża, że widzę szansę, by ta największa
inicjatywa regionalna w Europie zakończyła się sukcesem.