Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Statki i stocznie

Morza i Oceany, 2009-10-02
Światowa flota handlowa (ściślej - światowa flota morskich, zarobkowych statków cywilnych) przekroczyła na początku tego roku liczbę 100 tysięcy jednostek. Chodzi o jednostki wyposażone w napęd mechaniczny, uprawiające co najmniej żeglugę przybrzeżną i o pojemności brutto nie mniejszej niż 100, czyli te, które uwzględnia w swoich statystykach Lloyds Register. Oczywiście, liczba pięciocyfrowa zmieniła się na sześciocyfrową, a nie odwrotnie, co kryzys może sugerować. Żegluga i przemysł okrętowy mają dużą inercję, więc wciąż więcej statków opuszcza stocznie produkcyjne niż trafia do złomowych. Dlatego także inne dane charakteryzujące flotę światową osiągają rekordowe wartości - w połowie roku jej łączna nośność przekroczyła 1,2 miliarda ton a pojemność brutto 850 milionów (jednostek bezmianowych; o tonie rejestrowej powinniśmy zapomnieć, choć praktycznie różnica między starą i nową jednostką miary pojemności jest znikoma). W przyszłym roku wszystkie te liczby będą - mimo stanu gospodarki - nadal rosły, bo większość stoczni wciąż pracuje nad realizacją dawnych kontraktów. Z drugiej strony, statki najbardziej dotknięte kryzysem, czyli masowce i kontenerowce, są stosunkowo młode, więc złomowanie nadwyżki nie jest dobrym rozwiązaniem (średnia wieku tych klas wynosi około 10 lat). Flota "na sznurku" jeszcze urośnie, a jej zasoby będą długo konkurowały z alternatywą budowania nowego tonażu. Kryzys żeglugi dotarł do prawie wszystkich stoczni w formie zaniku nowych zamówień, co zaostrzyło i tak srogą rywalizację cenową. W Europie jednakowo upadają firmy słabe, jak polskie, oraz znakomite, jak niemieckie. Największa stocznia naszego kontynentu, duńska Odense Staal, od 2004 roku funkcjonuje tylko dzięki zasilaniu z centralnej kasy koncernu Moller-Maersk, do którego należy. Ale i ona zwija interes - przestała walczyć o nowe kontrakty i zostanie zamknięta na początku 2011 roku. Co z tego wynika dla nas? Przede wszystkim brak perspektywy odrodzenia polskiego przemysłu okrętowego. W 2008 roku światowa produkcja branży wzrosła o 18%, ale w Korei Południowej o 29%, a w Chinach nawet o 31% - i to przyspieszenie nigdzie nie wywołało zadyszki! Można powiedzieć, że na Dalekim Wschodzie rezerwy mocy produkcyjnych są nieograniczone, a z nowymi zamówieniami poradzą sobie zakłady z jednego wybrzeża w jednym państwie. W ubiegłym roku cztery kraje Azji (Chiny, Japonia, Korea Płd. i Tajwan) wytworzyły 88,5% światowej produkcji okrętowej mierzonej pojemnością brutto. Od 2005 roku udział Europy jest mniejszy niż 10%, w ubiegłym wynosił około ośmiu, a w przyszłym spadnie poniżej pięciu procent. W globalnej gospodarce europejski potencjał w dziedzinie budowy dużych statków towarowych jest zbędny - naszą ewentualną przewagę w dziedzinie jakości niweluje azjatycka przewaga kosztowa. W Europie pozostaną więc specjalności budowy statków pomocniczych i specjalnych (przede wszystkim dla górnictwa morskiego), rybackich, małych jednostek towarowych i wycieczkowców. Temu ostatniemu sektorowi grozi jednak długotrwałe zmniejszenie popytu i likwidacja niektórych zakładów. W tak kształtującym się podziale pracy przypadnie nam rola dostawcy kadłubów i ich części - i nie będzie się łatwo utrzymać na tym rynku. Zbliżający się deficyt zamówień w stoczniach nad Pacyfikiem oraz malejące koszty transportu morskiego sprawią, że rynek na stalowe elementy do budowy statków również stanie się globalny. W tej sytuacji nowa próba sprzedaży stoczni w Szczecinie i Gdyni ma charakter formalny i niczego nie rozwiązuje. Przecież nie chodzi tu o stare stocznie, ale o nowe tereny poprzemysłowe i sposób ich zagospodarowania.
 
Marek Błuś
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl