Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Czas morskich kontroli

Kurier Szczeciński, 2009-09-23
Dziesięć statków w Szczecinie i Świnoujściu skontrolowali uczestnicy organizowanego przez ITF (Międzynarodowa Federacja Transportowców) Bałtyckiego Tygodnia Akcji. Wraz z Polakami na pokłady statków wchodzą też oddelegowani związkowcy ze Szwecji. W trakcie Bałtyckiego Tygodnia Akcji statki są sprawdzane równocześnie w portach Polski, Danii, Estonii, Finlandii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Norwegii, Polski, Rosji oraz Szwecji. Oprócz inspektorów ITF w kontrolach tych uczestniczą też związki zawodowe marynarzy i portowców z tych krajów. Sprawdzają na jakich warunkach pracy i płacy zatrudnieni są marynarze. Przy okazji oceniają też stan techniczny statków. W Szczecinie i Świnoujściu w ciągu dwóch pierwszych dni akcji sprawdzonych zostało 10 statków, z których 9 pływa pod tanimi (nazywanymi ostatnio wygodnymi) banderami. W trakcie kontroli okazało się, że na jednym z tych statków, który należy do greckiego amatora, nie ma zbiorowego układu pracy na warunkach akceptowanych przez ITF. - Pilotujemy tą sprawę i wszystko wskazuje na to, że przed opuszczeniem Polski ten statek zostanie pokryty takim układem – mówił Adam Mazurkiewicz, krajowy koordynator Bałtyckiego Tygodnia Akcji ze Szczecina. - Jesteśmy dobrej myśli, bo grecki armator jest tu nie tylko pod naszym naciskiem, ale również duńskich czarterujących. Na pozostałych statkach załogi pracowały w oparciu o ITF-owskie układy i były to jednostki w dobrym stanie technicznym. Nie mieliśmy w zasadzie do nich żadnych zastrzeżeń. Akcja trwa jeszcze do piątku, więc rózne rzeczy mogą się tu jeszcze pojawić – zastrzega inspektor. W kontrolach w Szczecinie i Świnoujściu bierze udział duża grupa wolontariuszy z afiliowanej przy ITF marynarskiej i portowej „Solidarności”. Jak podkreślają organizatorzy, akcja pozwala zaktywizować związkowców, którzy zdobywają równocześnie cenne doświadczenia w kontrolowaniu statków. Podobnie, jak w poprzednim roku w ramach odbyła się międzynarodowa wymiana kontrolerów. Dwóch dokerów z portowej „S” pojechało do Szwecji. Do Szczecina przybyło za to 3 szwedzkich związkowców, którzy biorą aktywny udział w kontrolach na statkach. - Kampanię przeciwko wygodnym banderom prowadzimy przez 52 tygodnie w roku – podkreśla Adam Mazurkiewicz. - W Szczecinie i Świnoujściu nie mamy obecnie do czynienia z żeglugą poniżej dopuszczalnych standardów. Nawet jeżeli statki wpływają do portu i nie mają układu akceptowanego przez ITF, to jednak wynagrodzenia załogi są na tyle przyzwoite, że nie odbiegają od minimalnych poziomów. To oczywiście nie znaczy, że godzimy się na tą sytuację, gdyż chcemy, żeby załoga miała jednak układ zbiorowy. Bez niego często jest pozbawiona innych istotnych elementów, jak odszkodowania czy zasiłki chorobowe.
 
(mak)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl