Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Promowy ruch pieszy

Kurier Szczeciński, 2009-09-21

Wzrosty w liczbie przewiezionych pasażerów i samochodów osobowych, ale mniej wagonów i samochodów ciężarowych zanotowała w pierwszej połowie roku szczecińska Unity Line, której promy pływają ze Świnoujścia do południowej Szwecji. Perspektywy bałtyckiej żeglugi promowej nadal są jednak niepewne. Na wyniki przewoźników promowych w pierwszej połowie tego roku ogromny wpływ mają trudności gospodarcze związane ze światowym kryzysem. Dla Unity Line spowolnienie gospodarcze było szczególnie widoczne w bałtyckich przewozach wagonów kolejowych, które na trasie z Polski do Skandynawii armator obsługuje w 100 proc. Najgorszy pod tym względem okazał się łuty, kiedy wagonów było o ponad 35 proc. mniej niż w tym samym okresie zeszłego roku. Spadki zmniejszały się w kolejnych miesiącach, żeby w czerwcu osiągnąć poziom - 11,5 proc. Szefostwo Unity Line ocenia, że pomimo tych słabych wyników w przewozach kolejowych, nadal istnieje duży potencjał, o czym świadczyć może stopniowa poprawa sytuacji w tej dziedzinie. Nadal w niewielkim stopniu wykorzystuje się u nas też tzw. transport intermodalny, który polega na przewożeniu kontenerów lub naczep koleją i drogami kołowymi. Skania napędza Armator zanotował także spadki w przypadku przewozów ciężarówek Średnio w całym półroczu wynosił on 4,3 proc, ale w poszczególnych miesiącach miały tu miejsce spore wahania - od +3,9 proc. w maju do -14,6 proc. w kwietniu. Także tutaj zdaniem Unity Line spadki wywołane były spowolnieniem gospodarczym i zmniejszeniem produkcji. W ich efekcie zmniejszył się eksport do Skandynawii. Przewoźnik ocenia jednak, że gospodarka powoli wychodzi z tej zapaści, co powinno mieć dobry wpływ na ciężarowe przewozy do końca roku. Na drugim biegunie znalazły się przewozy pasażerskie Unity Line. Wbrew tendencjom rynkowym (spadek o 7,6 proc.) armator odnotował 40 proc. więcej pasażerów niż w pierwszym półroczu 2008 r. Udało się to osiągnąć przede wszystkim dzięki wprowadzeniu na linię Świnoujście - Ystad nowego promu "Skania". Umożliwił on uruchomienie dwóch wyjść promów z obu portów na dobę i wprowadzenie nowych promocji. Nie bez znaczenia było też ogólne zwiększone zainteresowanie podróżami pasażerskimi na trasie z Polski do Skandynawii. Ilona Sawicka, kierownik marketingu Unity Line podkreśla, że nowa jednostka oznacza dodatkowe 1000 miejsc do zapełnienia. - Dlatego rozszerzyliśmy ofertę turystyczną o wyjazdy na Bornholm oraz dodaliśmy nowe wycieczki. Północ Europy była zawsze trudnym do sprzedaży kierunkiem turystycznym. Walczymy jednak ze stereotypowym wizerunkiem Skandynawii, jako zimnego i drogiego miejsca na wypoczynek. Największy, przekraczający 63 proc. wzrost w pierwszych sześciu miesiącach roku armator odnotował w przewozach samochodów osobowych. Jest to związane przede wszystkim z tym, ze coraz więcej turystów wybiera się w podróż do Skandynawii własnym pojazdem. Zapewnia to przede wszystkim większą wygodę (np. możliwość przewiezienia dużej ilości bagażu, rowerów) oraz niezależność w miejscu pobytu. Zjawisko to miało też wpływ na wynoszący 7,6 proc. spadek w liczbie przewożonych promami autokarów, która zresztą konsekwentnie maleje już od kilku lat. Do tej tendencji przyczynił się także zastój na skandynawskim rynku pracy, na którym coraz rzadziej oferty mogą znaleźć osoby poszukujące zatrudnienia za granicą. S3 pomoże promom Szczeciński armator promowy zrobił też wstępne podsumowanie trzech letnich miesięcy - czerwca, lipca i sierpnia. Także w nich nastą-pił duży wzrost w przewozach samochodowych (68 proc.) i pasażerskich (48 proc). Inaczej niż w poprzednich miesiącach, o 10 proc w stosunku do okresu wakacyjnego z 2008 r. na promach wzrosła liczba autokarów. Zarząd Unity Line ocenia, że w kontekście wciąż utrzymującego się kryzysu, wyniki całego drugiego półrocza są niepewne, ale prognozy na dalszą przyszłość już zdecydowanie lepsze. Sprzyjać im ma m.in. uruchomienie drogi ekspresowej S3, która powinna wpłynąć na rozwój przewozów towarowych i pasażerskich ze Świnoujścia na południe kraju i Europy. - Zmiany w opłatach dla transportu towarowego za korzystanie z niemieckich dróg również prognozują optymistycznie dla przewoźników promowych. Przygotowujemy się do wzmożonych przewozów, jakie z pewnością nastąpią po zakończeniu okresu recesji w 2011 roku - zapewnia Zbigniew Janeczko, prezes Unity Line.
 
(mak)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl