Morza i Oceany rozmawiają z prof. dr hab. Elżbietą Załogą, prodziekanem ds. nauki Wydziału Zarządzania i
Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego, przewodniczącą komitetu organizacyjnego EURO-TRANS 2009
- Dziś rozpoczęła się konferencja Euro -Trans 2009 wcześniej przez wiele lat znana jako
Translog. Jaka jest w tym roku tematyka konferencji?
- "Innowacje w transporcie. Zarządzanie, technologie, procesy" - wydaje się, że jest to problematyka bardzo aktualna nie tylko z
uwagi na rangę nadaną innowacjom w strategii lizbońskiej UE ale także z uwagi na kryzys światowej gospodarki. Unia Europejska ogłosiła rok 2009 rokiem kreatywności i innowacji. Nasza konferencja wpisuje
się w to unijne przesłanie, choć temat tegorocznej konferencji określiliśmy już we wrześniu 2008r. Zawsze staramy się podejmować na naszej konferencji (trwającej od 2001 r.) najbardziej aktualne problemy
europejskiego transportu. Innowacyjność jest nieodzowna dla wzrostu konkurencyjności w każdym wymiarze.
- Dyskusja to jedno a praktyczna realizacja wniosków wypracowanych podczas konferencji to
drugie. Które z postulatów wcześniejszych spotkań udało się wcielić w życie?
- Nie prowadzimy rejestru zdarzeń będących następstwem wypracowanych przez konferencję rezolucji. Ale warto
zauważyć, że oprócz celów naukowych, zadaniem konferencji jest stawianie problemu i wskazywanie sposobu jego rozwiązania. Konferencja EURO-TRANS należy do prestiżowych w kraju nie tylko ze względu na
uczestnictwo najważniejszych krajowych ośrodków naukowych z dziedziny transportu i wielu uczelni zagranicznych ale przede wszystkim na bardzo liczne i aktywne uczestnictwo polityków i praktyków
gospodarczych. Tutaj zachodzi zjawisko synergii: nauka-polityka-biznes. To musi dać efekty w każdej z tych sfer.
- Tegoroczna konferencja przypada w dość trudnym okresie. Kryzys to ciężki czas
dla firm transportowych, wiele z nich walczy o przetrwanie. Czy debata będzie dotyczyć także spraw związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstw i ewentualnych rozwiązań na "ciężkie czasy"?
- Tak. Nie uciekniemy od tego tematu, bo choć kryzys ma charakter przejściowy, to trwanie w nim przez kilka lat wywołuje w każdej branży gospodarki dotkliwe następstwa. Transport jako sektor usługowy
bardzo silnie reaguje na zmiany w koniunkturze gospodarczej. Uczestniczący w dyskusjach panelowych szefowie firm transportowych na pewno wyraźnie zobrazują aktualną kondycję branży ale też wskażą własne
przykłady zachowań innowacyjnych typu "best practice". Przy udziale ministra transportu, przedstawiciela Komisji Europejskiej, eurodeputowanych, władz samorządowych oraz naukowców będziemy szukać
sposobu rozwiązania bieżących problemów, z perspektywy polskiej i europejskiej.