Duński operator tankowców, A.P. Moeller-Maersk A/S, poinformował o rekordowym tempie spadku
przewozów z powodu drastycznego zmniejszenia się ładunków na rynku. Wg informacji Bloomerga - OPEC (The Organization of Petroleum Exporting Countries), skupiająca ok. 40% globalnej produkcji ropy,
wydobywa o 13% mniej ropy niż rok temu, tonaż floty tankowców wzrósł natomiast w tym samym czasie o 8% a cena frachtu spadła więcej niż o połowę, do granicy opłacalności u armatorów.
- Jest mniej ropy
na rynku do przewozu, dlatego stawki frachtu tankowców spadły do rekordowego minimum - stwierdził wczoraj dyr. naczelny A.P. Moeller-Maersk A/S Nils Smedegaard Andersen. - Cena ropy jest świetna, ale jest
OPEC ograniczyło swoje wydobycie. Największa recesja gospodarcza od czasów II wojny światowej, ograniczyła popyt na nośniki energii, w tym ropy - do poziomu 54% wielkości w ub. roku. W tym roku popyt na
paliwa wynosi ok. 66% tego, co było wcześniej, kurczą się zapasy, natomiast kupcy czekają, aż się wzmocnią gospodarki.
Wg Baltic Exchange - dzienna stawka frachtu supertankowca, po kosztach paliwa,
spadła w czerwcu tego roku o 1.642 USD na linii Bliski Wschód - Japonia. Obecnie stawka dla supertankowca wynosi - 6.374 USD. Natomiast armator potrzebuje 12.270 USD dziennie na pokrycie kosztów
eksploatacji (wynagrodzenie załogi, ubezpieczenia, remonty, koszty paliwa itp.) Największy armator supertankowców Frontline Ltd., podaje, że pod uwagę należy brać koszty finansowe w wielkości 32.400 USD
dziennie (dane z 28 maja tego roku)
- Co do reszty roku, mamy złe przeczucia - stwierdza Jeff McGee, ze znanej na świecie spółki maklerskiej Simpson, Spence & Young Ltd., który analizuje rynek
supertankowców - podstawowe wskaźniki popytu i podaży są słabe. The Baltic Dirty Tanker Index, wykazuje, że ogólna miara kosztów wynajmu pustego tankowca wynosiła przeciętnie w II kwartale tego roku 527
punktów i jest to najniższa średnia od czasu wielkości odnotowanej w I kw. 2001 r.
Maersk odnotował w obrotach tankowców w straty (netto) w I półroczu 2009 r. na poziomie - 115 mln USD. W
analogicznym okresie ub. roku miała zyski na poziomie 194 mln USD. Jako największy operator kontenerowców - także odnotowuje straty. W I półroczu tego roku wyniosła ona 3,67 mld koron duńskich (700 mln
USD). Dochód netto analogicznym okresie ub. roku wyniósł 11,6 mld koron duńskich.