Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Spadek przewozów ropy - armatorzy liczą straty

Morza i Oceany, 2009-08-26
Duński operator tankowców, A.P. Moeller-Maersk A/S, poinformował o rekordowym tempie spadku przewozów z powodu drastycznego zmniejszenia się ładunków na rynku. Wg informacji Bloomerga - OPEC (The Organization of Petroleum Exporting Countries), skupiająca ok. 40% globalnej produkcji ropy, wydobywa o 13% mniej ropy niż rok temu, tonaż floty tankowców wzrósł natomiast w tym samym czasie o 8% a cena frachtu spadła więcej niż o połowę, do granicy opłacalności u armatorów. - Jest mniej ropy na rynku do przewozu, dlatego stawki frachtu tankowców spadły do rekordowego minimum - stwierdził wczoraj dyr. naczelny A.P. Moeller-Maersk A/S Nils Smedegaard Andersen. - Cena ropy jest świetna, ale jest OPEC ograniczyło swoje wydobycie. Największa recesja gospodarcza od czasów II wojny światowej, ograniczyła popyt na nośniki energii, w tym ropy - do poziomu 54% wielkości w ub. roku. W tym roku popyt na paliwa wynosi ok. 66% tego, co było wcześniej, kurczą się zapasy, natomiast kupcy czekają, aż się wzmocnią gospodarki. Wg Baltic Exchange - dzienna stawka frachtu supertankowca, po kosztach paliwa, spadła w czerwcu tego roku o 1.642 USD na linii Bliski Wschód - Japonia. Obecnie stawka dla supertankowca wynosi - 6.374 USD. Natomiast armator potrzebuje 12.270 USD dziennie na pokrycie kosztów eksploatacji (wynagrodzenie załogi, ubezpieczenia, remonty, koszty paliwa itp.) Największy armator supertankowców Frontline Ltd., podaje, że pod uwagę należy brać koszty finansowe w wielkości 32.400 USD dziennie (dane z 28 maja tego roku) - Co do reszty roku, mamy złe przeczucia - stwierdza Jeff McGee, ze znanej na świecie spółki maklerskiej Simpson, Spence & Young Ltd., który analizuje rynek supertankowców - podstawowe wskaźniki popytu i podaży są słabe. The Baltic Dirty Tanker Index, wykazuje, że ogólna miara kosztów wynajmu pustego tankowca wynosiła przeciętnie w II kwartale tego roku 527 punktów i jest to najniższa średnia od czasu wielkości odnotowanej w I kw. 2001 r. Maersk odnotował w obrotach tankowców w straty (netto) w I półroczu 2009 r. na poziomie - 115 mln USD. W analogicznym okresie ub. roku miała zyski na poziomie 194 mln USD. Jako największy operator kontenerowców - także odnotowuje straty. W I półroczu tego roku wyniosła ona 3,67 mld koron duńskich (700 mln USD). Dochód netto analogicznym okresie ub. roku wyniósł 11,6 mld koron duńskich.
 
(ZB-J)
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl