Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Badania naukowe potrzebą chwili

Morza i Oceany, 2009-08-06
Uczelnia morska kojarzy się na ogół w kształceniem kadr dla żeglugi, mało, kto zwraca uwagę, na to, że często ona prężnym ośrodkiem naukowo-badawczym, odpowiadającym na realne potrzeby transportu wodnego i jego otoczenia, jakim jest Akademii Morskiej w Szczecinie. - Uczelnia ma obecnie 8 kierunków z 20 specjalizacjami. Na każdym z tych kierunków wykładowcy, poza pracą dydaktyczną, prowadzą szeroki zakres badań naukowych i to nie tylko statutowych - stwierdza prof. dr hab. inż. kpt. ż. w. Stanisław Gucma, rektor AM. - Nasza akademia pod względem kształcenia kadr i jako ośrodek naukowy jest spostrzegana w Europie jako uczelnia numer jeden. Realnym przykładem efektu prowadzonych przez akademię prac naukowo-badawczych jest budowany wg naszej koncepcji port gazowy w Świnoujściu. Poza wydziałem nawigacyjnym, mechanicznym kształcącym załogi pływające dla żeglugi morskiej oraz inżynieryjno- ekonomicznym transportu, gdzie kształci się potencjalne kadry m.in. dla portów i żeglugi śródlądowej, w planach uczelni jest także kształcenie przyszłych kadr dla rybołówstwa morskiego. A tym samym - rozbudowa potencjału naukowo-badawczego akademii. - Obecnie, poza posiadaną już jednostką naukowo-szkoleniową m/v "Nawigator XXI" - budujemy badawczo-szkoleniowy statek rybacki, powstaje Centrum Kształcenia Rybołówstwa Morskiego. W gospodarce morskiej, pod względem naukowym - dodaje prof. Gucma, - jesteśmy potęgą, w szczególności w zakresie inżynierii ruchu morskiego. Zbudowaliśmy w tym celu silny ośrodek z kompleksową bazą symulatorów na światowym poziomie. Wydział Nawigacyjny Mając tak doskonałe zaplecze badawcze, w ramach statutowych badań naukowych przewidzianych w 2009 r. wykładowcy na wydziale nawigacyjnym prowadzą 8 projektów badawczych związanych z bezpieczeństwem żeglugi i nawigacją w trudnych warunkach. Rektor akademii, prof. Gucma zajmuje się szacowaniem, kontrolowaniem i zarządzaniem ryzykiem nawigacyjnym na akwenach ograniczonych przy wykorzystaniu nowoczesnych metod inżynierii ruchu morskiego. Pod kierunkiem prof. Gucmy powstała także książka "Symulacyjne metody badań w inżynierii ruchu morskiego", wydana przez AM w ubiegłym roku. Pozycja ta obejmuje symulacyjne metody badań stosowane w inżynierii ruchu morskiego, koncentrując się na: symulacji ruchu statków w czasie rzeczywistym i przyspieszonym, analizie statystycznej wyników badań symulacyjnych, określeniu bezpieczeństwa nawigacji na akwenach ograniczonych, oraz optymalizacji parametrów dróg wodnych i statków (są to wyniki badań symulacyjnych). Temat związany z bezpieczeństwem żeglugi zainteresował dra Wiesława Galora, który bada bezpieczeństwo żeglugi na wodach ograniczonych obiektami hydrotechnicznymi oraz dra Zbigniewa Szozdę, który skupił się nad metodyką badań bezpieczeństwa statku w trudnych warunkach pogodowych. Natomiast programowaniem tras oceanicznych statków z uwzględnieniem ekstremalnych warunków pogodowych zajmuje się prof. Bernard Wiśniewski. Problemami bezpieczeństwa żeglugi na statkach morskich zajmuje się także dr Adam Wolski, prof. AM. Tematyką stricte nawigacyjną zajmują się trzej naukowcy: prof. Andrzej Stateczny - doskonaleniem metod nawigacji w żegludze śródlądowej i przybrzeżnej, dr Wojciech Piszczak, prof. AM - stanowiskiem badawczym do badań symulacyjnych "procesu ruchu strumieni jednostek pływających", natomiast dr Zbigniew Pietrzykowski, prof. AM, skupił się zaś nad nawigacyjnym system wspomagania decyzji na statku morskim. - Wstąpienie Polski o Unii oraz obowiązek wdrażania wspólnotowych dyrektyw i rozporządzeń dot. transportu wodnego stawia przed Polską i naszą uczelnią wiele zadań, które do tej pory nie były rozwiązane - zwraca uwagę prof. Stateczny. - W ramach projektów badawczo-rozwojowych, finansowanych z funduszy rządowych przeznaczonych na naukę, na podstawie umowy z NCBiR zajmuję się wraz z zespołem - technologią budowy Rzecznego Systemu Informacyjnego, czego wymaga od nas członkostwo w UE. Prace rozpoczęliśmy 1 czerwca ub. roku. Musimy je skończyć do 31 maja 2011 r. To pionierska praca...Uczelnia na ten cel dostała 1,643 mln zł z podziałem, na coroczne transze. Na podobnych zasadach, projekt badawczo-rozwojowy dot. nowych metod ochrony brzegów morskich przed falami, od połowy września ub. roku prowadzi dr Zenon Grządziel. Zakończenie prac planowane14 marca przyszłego roku. Uczelnia otrzyma w sumie na ten projekt - 979,7 tys. zł.
 
Zofia Bąbczyńska-Jelonek
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl