Uczelnia morska kojarzy się na ogół w kształceniem kadr dla żeglugi, mało, kto zwraca uwagę, na to, że
często ona prężnym ośrodkiem naukowo-badawczym, odpowiadającym na realne potrzeby transportu wodnego i jego otoczenia, jakim jest Akademii Morskiej w Szczecinie.
- Uczelnia ma obecnie 8 kierunków z
20 specjalizacjami. Na każdym z tych kierunków wykładowcy, poza pracą dydaktyczną, prowadzą szeroki zakres badań naukowych i to nie tylko statutowych - stwierdza prof. dr hab. inż. kpt. ż. w. Stanisław
Gucma, rektor AM. - Nasza akademia pod względem kształcenia kadr i jako ośrodek naukowy jest spostrzegana w Europie jako uczelnia numer jeden. Realnym przykładem efektu prowadzonych przez akademię prac
naukowo-badawczych jest budowany wg naszej koncepcji port gazowy w Świnoujściu.
Poza wydziałem nawigacyjnym, mechanicznym kształcącym załogi pływające dla żeglugi morskiej oraz inżynieryjno-
ekonomicznym transportu, gdzie kształci się potencjalne kadry m.in. dla portów i żeglugi śródlądowej, w planach uczelni jest także kształcenie przyszłych kadr dla rybołówstwa morskiego. A tym samym -
rozbudowa potencjału naukowo-badawczego akademii.
- Obecnie, poza posiadaną już jednostką naukowo-szkoleniową m/v "Nawigator XXI" - budujemy badawczo-szkoleniowy statek rybacki, powstaje
Centrum Kształcenia Rybołówstwa Morskiego. W gospodarce morskiej, pod względem naukowym - dodaje prof. Gucma, - jesteśmy potęgą, w szczególności w zakresie inżynierii ruchu morskiego. Zbudowaliśmy w tym
celu silny ośrodek z kompleksową bazą symulatorów na światowym poziomie.
Wydział Nawigacyjny
Mając tak doskonałe zaplecze badawcze, w ramach statutowych badań naukowych
przewidzianych w 2009 r. wykładowcy na wydziale nawigacyjnym prowadzą 8 projektów badawczych związanych z bezpieczeństwem żeglugi i nawigacją w trudnych warunkach. Rektor akademii, prof. Gucma zajmuje się
szacowaniem, kontrolowaniem i zarządzaniem ryzykiem nawigacyjnym na akwenach ograniczonych przy wykorzystaniu nowoczesnych metod inżynierii ruchu morskiego.
Pod kierunkiem prof. Gucmy powstała
także książka "Symulacyjne metody badań w inżynierii ruchu morskiego", wydana przez AM w ubiegłym roku. Pozycja ta obejmuje symulacyjne metody badań stosowane w inżynierii ruchu morskiego,
koncentrując się na: symulacji ruchu statków w czasie rzeczywistym i przyspieszonym, analizie statystycznej wyników badań symulacyjnych, określeniu bezpieczeństwa nawigacji na akwenach ograniczonych, oraz
optymalizacji parametrów dróg wodnych i statków (są to wyniki badań symulacyjnych).
Temat związany z bezpieczeństwem żeglugi zainteresował dra Wiesława Galora, który bada bezpieczeństwo żeglugi na
wodach ograniczonych obiektami hydrotechnicznymi oraz dra Zbigniewa Szozdę, który skupił się nad metodyką badań bezpieczeństwa statku w trudnych warunkach pogodowych. Natomiast programowaniem tras
oceanicznych statków z uwzględnieniem ekstremalnych warunków pogodowych zajmuje się prof. Bernard Wiśniewski. Problemami bezpieczeństwa żeglugi na statkach morskich zajmuje się także dr Adam Wolski, prof.
AM.
Tematyką stricte nawigacyjną zajmują się trzej naukowcy: prof. Andrzej Stateczny - doskonaleniem metod nawigacji w żegludze śródlądowej i przybrzeżnej, dr Wojciech Piszczak, prof. AM -
stanowiskiem badawczym do badań symulacyjnych "procesu ruchu strumieni jednostek pływających", natomiast dr Zbigniew Pietrzykowski, prof. AM, skupił się zaś nad nawigacyjnym system wspomagania decyzji
na statku morskim.
- Wstąpienie Polski o Unii oraz obowiązek wdrażania wspólnotowych dyrektyw i rozporządzeń dot. transportu wodnego stawia przed Polską i naszą uczelnią wiele zadań, które do tej
pory nie były rozwiązane - zwraca uwagę prof. Stateczny. - W ramach projektów badawczo-rozwojowych, finansowanych z funduszy rządowych przeznaczonych na naukę, na podstawie umowy z NCBiR zajmuję się wraz
z zespołem - technologią budowy Rzecznego Systemu Informacyjnego, czego wymaga od nas członkostwo w UE. Prace rozpoczęliśmy 1 czerwca ub. roku. Musimy je skończyć do 31 maja 2011 r. To pionierska
praca...Uczelnia na ten cel dostała 1,643 mln zł z podziałem, na coroczne transze.
Na podobnych zasadach, projekt badawczo-rozwojowy dot. nowych metod ochrony brzegów morskich przed falami, od
połowy września ub. roku prowadzi dr Zenon Grządziel. Zakończenie prac planowane14 marca przyszłego roku. Uczelnia otrzyma w sumie na ten projekt - 979,7 tys. zł.