Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Terminal otwarty

Kurier Szczeciński, 2009-07-30
W ubiegłym tygodniu w nowym terminalu morskim LPG w Szczecinie, należącym do spółki Orlen Gaz, rozładowano pierwszy gazowiec. Wczoraj obiekt został oficjalnie - i z wielką pompą - otwarty. W uroczystości wzięło udział ponad stu gości z Polski i Europy, głównie z branży LPG. - Ten obiekt ma imponujące możliwości, może przyjmować tankowce, ale też załadowywać je - mówił podczas otwarcia terminalu Bernard Cichocki, prezes spółki Orlen Gaz. - W ciągu doby może z niego wyjechać kilka tysięcy ton gazu. Jest w pełni zautomatyzowany i maksymalnie bezpieczny. Terminal w Szczecinie jest strategiczną inwestycją spółki. To trzeci z kolei tego typu obiekt w Polsce, drugi pod względem wielkości, ale najnowocześniejszy, jeśli chodzi o rozwiązania technologiczne i możliwości przeładunkowe. - Ta inwestycja pozwoli nam wzmocnić pozycję lidera na rynku LPG w Polsce - podkreślił Wojciech Kotlarek, członek zarządu Orlen Gazu ds. sprzedaży. -Jest też szansą dla krajowego rynku na realną dywersyfikację dostaw, na obniżkę kosztów logistycznych i ożywienie konkurencji. Obecny na otwarciu Maciej Kaliski, dyrektor Departamentu Ropy i Gazu w Ministerstwie Gospodarki, zaznaczył, że rynek gazu płynnego rozwija się dynamicznie od lat 90., a od 2005 roku jest ustabilizowany. - Ponad dwa miliony kierowców w Polsce używa tego paliwa do napędu swoich pojazdów oraz korzysta z niego przeszło 4,5 miliona gospodarstw domowych - wyliczał dyrektor Kaliski. Pod względem wielkości zużycia, liczby pojazdów i stacji gazu płynnego nasz kraj należy - obok Korei Południowej i Turcji - do światowej czołówki. - Tylko 13 proc. krajowego zapotrzebowania jest wytwarzane przez nasze rafinerie, a aż 68 proc. importu pochodzi z kierunku wschodniego - zaznaczył M. Kaliski. - Otwarcie terminalu w Szczecinie wpisuje się w program dywersyfikacji dostaw. To znaczący krok w kierunku zmiany źródeł zaopatrzenia i zmniejszenia kosztów dla odbiorców w północno-zachodniej Polsce. Z inwestycji cieszy się prezydent Szczecina Piotr Krzystek, który podczas otwarcia podkreślał jej znaczenie dla portu i miasta. Dodajmy, że terminal powstał na terenie byłej Bazy Magazynowej PKN Orlen przy ul. Gdańskiej. Zajmuje 5 ha, ma nabrzeże o długości 274 m. Wyposażony jest w trzy zbiorniki do magazynowania gazu o łącznej pojemności 4,5 tys. m sześc. Są tu trzy stanowiska do przeładunku autocystern i dwa dla cystern kolejowych. Terminal jest przystosowany do rozładunku jednostek o wyporności około 6 tys. DWT. Inwestycja kosztowała ponad 50 mln zł.
 
(ek)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl