W ubiegłym tygodniu w nowym terminalu morskim LPG w Szczecinie, należącym do spółki Orlen Gaz, rozładowano pierwszy
gazowiec. Wczoraj obiekt został oficjalnie - i z wielką pompą - otwarty. W uroczystości wzięło udział ponad stu gości z Polski i Europy, głównie z branży LPG.
- Ten obiekt ma imponujące możliwości,
może przyjmować tankowce, ale też załadowywać je - mówił podczas otwarcia terminalu Bernard Cichocki, prezes spółki Orlen Gaz. - W ciągu doby może z niego wyjechać kilka tysięcy ton gazu. Jest w pełni
zautomatyzowany i maksymalnie bezpieczny.
Terminal w Szczecinie jest strategiczną inwestycją spółki. To trzeci z kolei tego typu obiekt w Polsce, drugi pod względem wielkości, ale
najnowocześniejszy, jeśli chodzi o rozwiązania technologiczne i możliwości przeładunkowe.
- Ta inwestycja pozwoli nam wzmocnić pozycję lidera na rynku LPG w Polsce - podkreślił Wojciech Kotlarek,
członek zarządu Orlen Gazu ds. sprzedaży. -Jest też szansą dla krajowego rynku na realną dywersyfikację dostaw, na obniżkę kosztów logistycznych i ożywienie konkurencji.
Obecny na otwarciu Maciej
Kaliski, dyrektor Departamentu Ropy i Gazu w Ministerstwie Gospodarki, zaznaczył, że rynek gazu płynnego rozwija się dynamicznie od lat 90., a od 2005 roku jest ustabilizowany.
- Ponad dwa miliony
kierowców w Polsce używa tego paliwa do napędu swoich pojazdów oraz korzysta z niego przeszło 4,5 miliona gospodarstw domowych - wyliczał dyrektor Kaliski.
Pod względem wielkości zużycia, liczby
pojazdów i stacji gazu płynnego nasz kraj należy - obok Korei Południowej i Turcji - do światowej czołówki.
- Tylko 13 proc. krajowego zapotrzebowania jest wytwarzane przez nasze rafinerie, a aż 68
proc. importu pochodzi z kierunku wschodniego - zaznaczył M. Kaliski. - Otwarcie terminalu w Szczecinie wpisuje się w program dywersyfikacji dostaw. To znaczący krok w kierunku zmiany źródeł zaopatrzenia
i zmniejszenia kosztów dla odbiorców w północno-zachodniej Polsce.
Z inwestycji cieszy się prezydent Szczecina Piotr Krzystek, który podczas otwarcia podkreślał jej znaczenie dla portu i miasta.
Dodajmy, że terminal powstał na terenie byłej Bazy Magazynowej PKN Orlen przy ul. Gdańskiej.
Zajmuje 5 ha, ma nabrzeże o długości 274 m. Wyposażony jest w trzy zbiorniki do magazynowania gazu o
łącznej pojemności 4,5 tys. m sześc. Są tu trzy stanowiska do przeładunku autocystern i dwa dla cystern kolejowych. Terminal jest przystosowany do rozładunku jednostek o wyporności około 6 tys. DWT.
Inwestycja kosztowała ponad 50 mln zł.