780 mln zł zamierza przeznaczyć na inwestycje w latach 2007- 2013 Zarząd Morskich Portów Szczecin i
Świnoujście S.A. Główne zamierzenia inwestycyjne to: budowa stanowiska statkowego do przeładunku LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu w
Świnoujściu, rozbudowa infrastruktury portowej na półwyspie Ewa w porcie w Szczecinie, przebudowa infrastruktury drogowej i kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu.
Najważniejszą inwestycją,
jest z pewnością budowa portu zewnętrznego w Świnoujściu. Naszym zadaniem w ramach tej inwestycji jest budowa stanowiska statkowego do rozładunku LNG wraz z urządzeniami cumowniczymi, posadowienie
platformy technologicznej na wodę p. poż. i ujecie wody morskiej systemu ORV, budowa estakady pod rurociągi do przesyłu LNG. Część inwestycji realizowana przez ZMPSiŚ S.A. rozpocznie się w trzecim
kwartale 2010 roku, a jej zakończenie przewidziane jest na czwarty kwartał 2012 roku. Nasza część inwestycji finansowana będzie ze środków własnych ZMPSiŚ S.A. i możliwych do uzyskania na ten cel środków
z funduszy Unii Europejskiej. Pozostałe inwestycje współfinansowane są z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wielkość dofinansowania może wynosić do 85% kosztów kwalifikowanych. Rozbudowa
infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu to przede wszystkim stworzenie warunków do obsługi dużych promów- przekraczających 200 m długości. W tym celu konieczna jest budowa
stanowiska promowego nr 1 na terminalu promowym. Jest to odpowiedź na potrzeby armatorów, którzy wprowadzają do eksploatacji coraz większe jednostki, aby obniżyć jednostkowe koszty transportu. Inwestycja
związana jest także ze zwiększeniem konkurencyjności terminalu promowego w Świnoujściu wobec terminali promowych zlokalizowanych głownie w portach niemieckich takich jak Sasnitz czy Rostock. Rozbudowa
infrastruktury na półwyspie Ewa związana jest z planowanym wzrostem przeładunków towarów rolno-spożywczych w tym rejonie portu. Niedawno na nabrzeżu Słowackim rozpoczęła się budowa nowego elewatora o
pojemności 40 tys. ton, w którym magazynowana będzie śruta sojowa i rzepakowa. Nasze porty stają się coraz ważniejszymi ośrodkami przeładunków towarów rolno-spożywczych.
Celem modernizacji dróg
kołowych i kolejowych w naszych portach jest zapewnienie bezpiecznego układu komunikacyjnego dostosowanego do zwiększającego się natężenia ruchu pojazdów. W przypadku infrastruktury drogowej musimy
dostosować drogi do coraz większej liczby ciężkich zestawów drogowych, które poruszają się po naszych portach. W przypadku infrastruktury kolejowej konieczna jest choćby częściowa likwidacja wieloletnich
zaniedbań PKP, aby usprawnić ruch pociągów poruszających się po terenach portowych. Wszystkie realizowane i planowane inwestycje doskonale wpisują się w program "12,5 m dla Szczecina", którego celem
jest pogłębienie toru wodnego łączącego Świnoujście i Szczecin do głębokości technicznej 12,5 m. Wszystkie nowe nabrzeża projektujemy i realizujemy już z założeniem głębokości technicznej 12,5 m. W
momencie pogłębienia toru wodnego port w Szczecinie będzie w pełni przygotowany do przyjęcia dużych jednostek.
Mimo symptomów spowolnienia gospodarczego będziemy starali się konsekwentnie
realizować założenia polityki inwestycyjnej. Jest to jeden z podstawowych elementów zwiększenia konkurencyjności i przygotowania portów do nowej sytuacji, która z pewnością nastąpi wraz z poprawą
światowej koniunktury gospodarczej.