Wojewoda zachodniopomorski Marcin Zydorowicz podpisał wczoraj decyzję o pozwoleniu na budowę części lądowej terminalu LNG
w Świnoujściu. Wkrótce rozpocznie się procedura przetargowa, która wyłoni wykonawcę, a za rok ruszą prace budowlane.
Przypomnijmy, że spółka Polskie LNG złożyła wniosek o pozwolenie na budowę
terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (część lądowa) w maju br. Do wniosku dołączone były projekty zagospodarowania terenu oraz architektoniczno-budowlany, a także inne
wymagane dokumenty, jak decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenie wodno-prawne czy oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
- Pracę nad
dokumentacją liczącą wiele tysięcy stron potraktowaliśmy priorytetowo - mówił wczoraj podczas konferencji wojewoda Marcin Zydorowicz. - Jest to bowiem projekt istotny nie tylko dla naszego regionu, ale
też dla bezpieczeństwa energetycznego całego kraju.
Inwestycja zajmuje powierzchnię ponad 420 tys. m kw. Terminal składa się z kilkudziesięciu obiektów, w tym budynku administracyjnego,
magazynowego i straży pożarnej, sterowni głównej i pomieszczeń technicznych, budynku sprężarek dla wytwórni azotu, dwóch zbiorników o pojemności 160 tys. m sześc. każdy oraz wielu elementów infrastruktury
technicznej.
Obecny na konferencji prezes Polskiego LNG Zbigniew Rapciak dziękował za wydanie decyzji, podkreślając, że to pierwszy taki dokument w Polsce.
- Za rok będziemy wbijać łopatę
pod budowę gazoportu - zapowiedział prezes Rapciak. - Postępowanie przetargowe chcemy uruchomić w lipcu-sierpniu, a umowę z wyłonionym wykonawcą podpisać w maju-czerwcu przyszłego roku.
Szacunkowy
koszt budowy terminalu to ok. 900 mln euro. Przy jego wznoszeniu pracować będzie nawet 1500-1800 osób. Do końca czerwca 2014 r. terminal ma zostać otwarty. Początkowo będzie mógł odbierać 2,5 mld m sześc.
gazu ziemnego rocznie, docelowo - 7,5 mld. Z. Rapciak poinformował, że już się zgłosiły firmy (m.in. PGNiG) zainteresowane odbiorem gazu z terminalu.
Prawdopodobnie w drugiej połowie listopada br.
do Urzędu Wojewódzkiego wpłynie kolejny wniosek o pozwolenie na budowę - tym razem części morskiej terminalu - od drugiego inwestora, czyli Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.