Porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą jeden z największych i najbardziej
uniwersalnych kompleksów portowych na Bałtyku. Nasze porty znajdują się na skrzyżowaniu najważniejszych szlaków transportowych łączących Skandynawię ze środkową i południową częścią Starego Kontynentu
oraz na najkrótszym szlaku morskim łączącym Rosję i państwa położone we wschodniej części Bałtyku z Europą Zachodnią.
Dysponujemy rozbudowanym systemem połączeń drogowych, kolejowych i rzecznych,
jako jedyne obok Lubeki porty bałtyckie, jesteśmy włączeni w europejski system śródlądowych dróg wodnych. Zaplecze naszych portów obejmuje obszary zachodniej i południowo-zachodniej Polski, teren
wschodnich Niemiec, rejon Berlina, Brandenburgii i Saksonii, a także Czechy i Słowację. Mamy bardzo dobre połączenia z zapleczem za pośrednictwem autostrad A 11 i A 20, dysponujemy także połączeniami
drogowymi z południem Polski, Czechami i Słowacją. Atutem naszych portów są również połączenia kolejowe z Berlinem, Hamburgiem i Warszawą, a linią nadodrzańską także z Wrocławiem i Śląskiem a także ze
Świnoujściem i dalej Ystad, Malmo, Sztokholmem i Goeteborgiem.
Możliwości przeładunkowe obu portów są bardzo szerokie. Port w Świnoujściu położony nad samym morzem może przyjmować statki o
zanurzeniu do 13,2 m. Jednym z dwóch głównych elementów tego portu jest największy w Polsce terminal dla suchych ładunków masowych. Bardzo ważnym elementem portu jest terminal promowy wyposażony w 5
stanowisk do obsługi promów pasażersko-samochodowych i samochodowo-kolejowych. Terminal zapewnia przeładunki ro-ro samochodów ciężarowych i naczep samochodowych, trailerów i wagonów kolejowych, a także
obsługę pasażerów. Port w Szczecinie oddalony od otwartego morza o 65 km jest portem uniwersalnym. Specjalizuje się w obsłudze kontenerów, ładunków ro-ro, papieru, celulozy, wyrobów hutniczych oraz
ładunków wielkogabarytowych. Szczecin jest największym w Polsce centrum przeładunkowym bloków granitowych. Ponadto szczeciński port oferuje obsługę wszelkich ładunków masowych takich jak; węgiel, koks,
zboże, nawozy. Możemy także obsługiwać ładunki płynne, także te, wymagające specjalnych warunków składowania i przeładunku jak smoła i pak.
Nasze porty są głównymi portami tranzytowymi w Polsce.
Obsługujemy ponad 80% całego ruchu tranzytowego przechodzącego przez polskie porty. Największe znaczenie ma dla nas tranzyt czeski i słowacki oraz przewozy z i do Niemiec.
Łączna zdolność
przeładunkowa obu naszych portów szacowana jest na ok. 30 mln ton. Dysponujemy otwartymi placami składowymi o łącznej powierzchni 568 tys. m kw., magazynami krytymi o powierzchni 200 tys. m. kw. oraz
elewatorami zbożowymi o pojemności 80 tys. ton.
W roku 2008 w portach w Szczecinie i Świnoujściu przeładowano 19 216 tys. ton ładunków, co stanowi wzrost o prawie 3% w porównaniu do roku
poprzedniego. Największy wzrost obrotów zanotowaliśmy w przeładunkach rudy i węgla- głownie w relacji importowej. Od kilku lat obserwujemy stały trend wzrostowy w przeładunkach kontenerów. W zeszłym roku
obroty kontenerowe osiągnęły poziom ok. 63 tys. TEU, co stanowi wzrost w stosunku do roku poprzedniego o ponad 11%.
Jednym z głównych kierunków polityki transportowej Unii Europejskiej jest
wspomaganie przyjaznych dla środowiska gałęzi transportu, a do takich należy z pewnością wodny transport śródlądowy. W naszych portach transport barkowy wykorzystywany jest w trzech podstawowych
aspektach: do obsługi polskiego handlu zagranicznego- przewozy węgla w eksporcie, do odwozu i przywozu ładunków za/wyładowywanych ze statków- głownie jest to obsługa tranzytu z/do Niemiec (wyroby
hutnicze, papier złom, nawozy), w transporcie między portami w Szczecinie, Policach i Świnoujściu.
Od wielu lat doskonale funkcjonuje intermodalny łańcuch transportowy przewozu papieru z Finlandii
do Berlina. Przewóz odbywa się prawie w całości transportem wodnym. Statkami z nabrzeży papierni w Finlandii do Szczecina. W Szczecinie papier przeładowywany jest na barki, którymi trafia do portu
rzecznego w Berlinie i dopiero w stolicy Niemiec papier ładowany jest na samochody, którymi dociera do finalnych odbiorców. Przedstawiony ciąg logistyczny jest doskonałym przykładem wykorzystania
transportu wodnego. Kolejnym przykładem są przewozy wyrobów stalowych z hut w Heringsdorfie i Brandenburgu. Wyroby hutnicze transportowane są barkami do portu w Szczecinie, gdzie przeładowywane są na
statki i wysyłane do portów całego świata. W odwrotnym kierunku, barki wykorzystywane są do przewozu złomu z Rosji przez port w Szczecinie do hut znajdujących się na terenie Niemiec.
Zarząd
Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. konsekwentnie realizuje swoją politykę inwestycyjną. Jednym z podstawowych elementów tej polityki jest modernizacja terminalu promowego w Świnoujściu. Chodzi
przede wszystkim o budowę stanowiska nr 1, aby możliwa stała się obsługa promów o długości przekraczającej 200 metrów oraz wydłużenie stanowiska nr 6. Inwestycje na terminalu w Świnoujściu nabierają coraz
większego znaczenia, ponieważ coraz więcej operatorów promowych interesuje się możliwościami uruchomienia połączeń ze Świnoujściem. Wkrótce na Ostrowie Grabowskim na powierzchni 15 ha rozpocznie
działalność nowoczesny terminal kontenerowy. o planowanej zdolności przeładunkowej do 100 000 TEU z możliwością zwiększenia pułapu przeładunków nawet do 200 tys. TEU. Operatorem terminalu będzie firma PCC
Port Szczecin. Jest to odpowiedź na stale zwiększające się obroty kontenerowe w naszych portach.
Bez wątpienia największą inwestycją ostatnich lat jest budowa portu zewnętrznego w Świnoujściu.
W porcie zewnętrznym powstanie kilka stanowisk do obsługi różnego rodzaju ładunków, (drobnica, towary masowe, kontenery) oraz przede wszystkim stanowisko do rozładunku gazowców ze skroplonym gazem LNG. W
części lądowej wybudowany zostanie terminal do regazyfikacji.