Największe na świecie promy towarowo-pasażerskie klasy "Star", które obsługiwać będą linie do Gdyni, zostały
wybudowane w latach 2006-2007, we włoskich stoczniach koncernu Fincantieri, w Ankonie i Stabii. Są to: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Europalink i Nordlink.
W trudnym dla żeglugi i portów czasie,
jeden z głównych armatorów operujących na Bałtyku i Morzu Północnym, Finnlines, z Grupy Grimaldi, uruchomił 2 nowe połączenia żeglugowe: Travemünde - Gdynia i Gdynia - Helsinki. Obsługiwać je będzie 5
identycznych, wielkich promów towarowo-pasażerskich. Powstało w ten sposób pierwsze połączenie promowe między Polską a Niemcami, zasługujące na miano autostrady morskiej oraz - z drugiej strony - szybkie
(19 godzin) połączenie do Helsinek. Umożliwiają one razem przejęcie z zatłoczonych dróg między Niemcami a Finlandią pewnej części samochodowego ruchu towarowego.
Jako pierwszy, zawinął do Gdyni, 3
czerwca br., w drodze z Helsinek, ro-pax Finnmaid, przywożąc i zabierając do Travemünde pierwsze ładunki - oraz pasażerów. Promy będą odpływały, w obu kierunkach, 3 razy w tygodniu: w środy, piątki i
niedziele, w odstępie kilku godzin. Jednostki posiadają klasę lodową 1A Super, zatem mogą swobodnie zawijać do Helsinek również zimą.
Jak informowali przedstawiciele Grupy Grimaldi, Finnlines i
Zarządu Morskiego Portu Gdynia, propozycja uruchomienia obu nowych linii padła zaledwie 3 tygodnie przed ich otwarciem, a więc port musiał się przygotować na przyjęcie wielkich ro-paksów w ekspresowym
tempie. Ich obsługa wymagała m.in. podwyższenia poziomu rampy wyładowczej oraz przygotowania miejsc do odpraw samochodów, ładunków i pasażerów. Statki zawijają bowiem nie do istniejącego w porcie
terminalu promowego, lecz do Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia (BTDG), do którego i dotąd zawijały regularnie statki Finnlines, w ramach dotychczas istniejącego połączenia.
Janusz
Jarosiński, prezes zarządu portu, poinformował, że w związku z potrzebami nowych linii, znaczna część środków przeznaczonych na inwestycje portowe zostanie skoncentrowana w BTDG (trwa już tam budowa nowej
bramy wjazdowej, wraz z urządzeniami do szybkiego skanowania ładunków). Planowane jest również rychłe wybudowanie dwupoziomowej rampy, umożliwiającej - podobnie jak ma to miejsce w terminalu promowym -
jednoczesne przeładunki na niższych i wyższych pokładach statków, co powinno, dodatkowo, skrócić czas ich postoju w porcie. A już i teraz, biorąc pod uwagę rozmiary jednostek, jest on bardzo krótki, gdyż
wynosić będzie od 2 do 4 godz. Przewiduje się również stworzenie warunków do odpraw pasażerów w bezpośrednim sąsiedztwie stanowiska postojowego promów (do tego czasu odbywać się będą one w
pomieszczeniach, dość odległego, Dworca Morskiego). Rozbudowywane będą place postojowe dla samochodów.
Nowe linie to ogromna szansa dla BTDG. Terminal - głównie z racji posiadania znacznej, słabo
wykorzystywanej infrastruktury - od lat borykał się z trudnościami, które pogłębił jeszcze kryzys. Nowe linie Finnlines to szansa na znacznie większe obroty - i nowe inwestycje.
------------------------------
Grupa Grimaldi
Grupa, której prezesem i dyrektorem zarządzającym (CEO) jest Emanuele Grimaldi i w skład której wchodzi Finnlines, istnieje od 1945 r. To
największy operator statków ro-ro na świecie, dysponujący 120 jednostkami, w tym 87 własnymi. Zawijają one do 120 portów w 40 krajach, na 4 kontynentach.
W ub.r. statki te przewiozły 2,58 mln
pasażerów, 2,86 mln samochodów oraz 1,59 mln zestawów ciągnik/kontener. Silny rozwój Grupy zaczął się w latach 60. ubiegłego wieku. Obecnie linie obsługiwane przez jej statki oplatają całą Europę, od
Bałtyku po Morze Czarne, a Morze Śródziemne w szczególności (patrz: mapka), tworząc sieć wzajemnie wspierających się połączeń, z których wiele ma status autostrad morskich. Zeszłoroczne obroty Grupy
osiągnęły 2,5 mld euro. W jej skład wchodzi 8 głównych firm żeglugowych, w tym m.in.: Grimaldi Lines, Atlantic Container Line, Malta Motorways of the Sea, Minoan Lines oraz Finnlines, w której Grimaldi
posiada 64,9% udziałów. Grupa, wspólnie z innymi partnerami, jest również operatorem 20 samochodowych i kontenerowych terminali w rejonie Morza Śródziemnego, w Europie Północnej i Afryce
Zachodniej.