Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Nowe linie w Gdyni

Namiary na Morze i Handel, 2009-07-01

Największe na świecie promy towarowo-pasażerskie klasy "Star", które obsługiwać będą linie do Gdyni, zostały wybudowane w latach 2006-2007, we włoskich stoczniach koncernu Fincantieri, w Ankonie i Stabii. Są to: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Europalink i Nordlink. W trudnym dla żeglugi i portów czasie, jeden z głównych armatorów operujących na Bałtyku i Morzu Północnym, Finnlines, z Grupy Grimaldi, uruchomił 2 nowe połączenia żeglugowe: Travemünde - Gdynia i Gdynia - Helsinki. Obsługiwać je będzie 5 identycznych, wielkich promów towarowo-pasażerskich. Powstało w ten sposób pierwsze połączenie promowe między Polską a Niemcami, zasługujące na miano autostrady morskiej oraz - z drugiej strony - szybkie (19 godzin) połączenie do Helsinek. Umożliwiają one razem przejęcie z zatłoczonych dróg między Niemcami a Finlandią pewnej części samochodowego ruchu towarowego. Jako pierwszy, zawinął do Gdyni, 3 czerwca br., w drodze z Helsinek, ro-pax Finnmaid, przywożąc i zabierając do Travemünde pierwsze ładunki - oraz pasażerów. Promy będą odpływały, w obu kierunkach, 3 razy w tygodniu: w środy, piątki i niedziele, w odstępie kilku godzin. Jednostki posiadają klasę lodową 1A Super, zatem mogą swobodnie zawijać do Helsinek również zimą. Jak informowali przedstawiciele Grupy Grimaldi, Finnlines i Zarządu Morskiego Portu Gdynia, propozycja uruchomienia obu nowych linii padła zaledwie 3 tygodnie przed ich otwarciem, a więc port musiał się przygotować na przyjęcie wielkich ro-paksów w ekspresowym tempie. Ich obsługa wymagała m.in. podwyższenia poziomu rampy wyładowczej oraz przygotowania miejsc do odpraw samochodów, ładunków i pasażerów. Statki zawijają bowiem nie do istniejącego w porcie terminalu promowego, lecz do Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia (BTDG), do którego i dotąd zawijały regularnie statki Finnlines, w ramach dotychczas istniejącego połączenia. Janusz Jarosiński, prezes zarządu portu, poinformował, że w związku z potrzebami nowych linii, znaczna część środków przeznaczonych na inwestycje portowe zostanie skoncentrowana w BTDG (trwa już tam budowa nowej bramy wjazdowej, wraz z urządzeniami do szybkiego skanowania ładunków). Planowane jest również rychłe wybudowanie dwupoziomowej rampy, umożliwiającej - podobnie jak ma to miejsce w terminalu promowym - jednoczesne przeładunki na niższych i wyższych pokładach statków, co powinno, dodatkowo, skrócić czas ich postoju w porcie. A już i teraz, biorąc pod uwagę rozmiary jednostek, jest on bardzo krótki, gdyż wynosić będzie od 2 do 4 godz. Przewiduje się również stworzenie warunków do odpraw pasażerów w bezpośrednim sąsiedztwie stanowiska postojowego promów (do tego czasu odbywać się będą one w pomieszczeniach, dość odległego, Dworca Morskiego). Rozbudowywane będą place postojowe dla samochodów. Nowe linie to ogromna szansa dla BTDG. Terminal - głównie z racji posiadania znacznej, słabo wykorzystywanej infrastruktury - od lat borykał się z trudnościami, które pogłębił jeszcze kryzys. Nowe linie Finnlines to szansa na znacznie większe obroty - i nowe inwestycje. ------------------------------ Grupa Grimaldi Grupa, której prezesem i dyrektorem zarządzającym (CEO) jest Emanuele Grimaldi i w skład której wchodzi Finnlines, istnieje od 1945 r. To największy operator statków ro-ro na świecie, dysponujący 120 jednostkami, w tym 87 własnymi. Zawijają one do 120 portów w 40 krajach, na 4 kontynentach. W ub.r. statki te przewiozły 2,58 mln pasażerów, 2,86 mln samochodów oraz 1,59 mln zestawów ciągnik/kontener. Silny rozwój Grupy zaczął się w latach 60. ubiegłego wieku. Obecnie linie obsługiwane przez jej statki oplatają całą Europę, od Bałtyku po Morze Czarne, a Morze Śródziemne w szczególności (patrz: mapka), tworząc sieć wzajemnie wspierających się połączeń, z których wiele ma status autostrad morskich. Zeszłoroczne obroty Grupy osiągnęły 2,5 mld euro. W jej skład wchodzi 8 głównych firm żeglugowych, w tym m.in.: Grimaldi Lines, Atlantic Container Line, Malta Motorways of the Sea, Minoan Lines oraz Finnlines, w której Grimaldi posiada 64,9% udziałów. Grupa, wspólnie z innymi partnerami, jest również operatorem 20 samochodowych i kontenerowych terminali w rejonie Morza Śródziemnego, w Europie Północnej i Afryce Zachodniej.
 
(Bom)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl