Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Strategia dla regionu Morza Bałtyckiego

Namiary na Morze i Handel, 2009-06-05

Dokładnie rok temu, na łamach "Namiarów na Morze i Handel" przedstawiliśmy ustalenia projektu "Adriatic-Baltic Landbridge". Komisja Europejska potwierdziła strategiczne znaczenie szlaków komunikacyjnych, łączących porty adriatyckie z bałtyckimi. Przypomnijmy, że projekt "A-BL" jest wstępnym studium wykonalności trzech, komplementarnych tras (głównie kolejowych i drogowych) między tymi portami. Zawiera "mapę drogową" przedsięwzięć służących budowie "A-BL". W istocie łączy potencjały gospodarcze Europy Środkowej i Europy Bałtyckiej. Jest realną szansą szybkiego rozwoju portów: Gdynia/Gdańsk, Szczecin/Świnoujście i Rostock. Projekt "A-BL" jest idealnym "gotowcem" dla programów poprawy dostępności komunikacyjnej regionu Morza Bałtyckiego, szczególnie w Polsce, gdzie lista zadań, wskazanych w "mapie drogowej", jest szczególnie długa. Dotyczy to programów rządowych, wojewódzkich czy miejskich - szczególnie metropolitalnych. Najważniejszym dla idei A-BL programem będzie "Strategia Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego". Europa Bałtycka ma być "regionem Europy XXI w." a więc najważniejszym. W tym regionie Polska ma największy i najcenniejszy potencjał - kapitał ludzki. Jest więc pole na odważną strategię "Polski bałtyckiej", atrakcyjnej dla przedsiębiorczych, wykształconych, otwartych i nowocześnie zorganizowanych obywateli RP - partnerów innych obywateli regionu. To nie tylko sprawa kontynuacji tradycji polityki bałtyckiej II RP, identyfikowanej z Eugeniuszem Kwiatkowskim, ale i współczesne wyzwania. Godzi się przypomnieć prawdę głoszoną przez ś.p. prof. Jerzego Zaleskiego: "Polska może być albo bałtycka, albo żadna". Potencjał Polski w integracji i rozwoju regionu Morza Bałtyckiego jest nieograniczony. Konsultacje nad projektem "Planu działania Strategii Unii Europejskiej dla Regionu Morza Bałtyckiego" doprowadziły do ustalenia 73 "projektów flagowych". Dokument ten będzie przekazany 10 czerwca br. KE - a ta powierzy go Parlamentowi Europejskiemu, celem uchwalenia, w ciągu 3 miesięcy, a więc już w okresie prezydencji szwedzkiej w Unii. "Projekty flagowe", służące poprawie dostępności komunikacyjnej Europy bałtyckiej, nie zawierają tras rekomendowanych przez "A- BL", w tym autostrady A-1 i linii kolejowej E-65 Gdynia - Warszawa - Katowice - Wiedeń. "Mapa drogowa" dla A-B Landbridge jest już aktualna tylko dla portu Rostock. To zła wiadomość, nie tylko dla miast i regionów, ale i portów. Czy czeka je los stoczni? Ani rekomendacje projektu "A-BL", ani propozycje Konwentu Marszałków, przyjęte w grudniu ub.r., czy SMAB, z kwietnia i maja br., nie zostały wpisane, przez polskich negocjatorów "planu działania", na listę "projektów flagowych". Można przyjąć tylko takie uzasadnienia dla pasywnej strategii negocjacyjnej Polski: - Trasy A-B Landbridge na terenie Polski (tzn. VI korytarz transportowy i tzw. środkowo-europejski korytarz transportowy) są ważne i będą realizowane, nawet, jeżeli nie są "projektami flagowymi". Naszym zdaniem, należy jednak wykreślić z listy "projektów flagowych" trasę A-B Landbridge na terenie Niemiec. - Trasy A-B Landbridge na terenie Polski nie są "projektami flagowymi", bo nie zostały (przez przeoczenie) zgłoszone do "planu działania". Wówczas należy zapewnić wpisanie ich do dokumentu, podlegającego ostatecznemu głosowaniu. Niezależnie od tego, co wpłynęło na obecną, niekorzystną dla nas treść "planu działania", SMAB zaprosi inne organizacje miast i regionów polskich do wspólnej debaty samorządowej nad "projektami flagowymi", które umożliwią budowę "Polski bałtyckiej". Wspólnie nie dopuścimy do marginalizacji znaczenia VI korytarza transportowego i środkowo-europejskiego korytarza transportowego, a w istocie - marginalizacji Polski w regionie Morza Bałtyckiego.
 
Wojciech Szczurek, Prezes Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej, prezydent Gdyni
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl