Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Gospodarowanie biedą

Kurier Szczeciński, 2009-06-24
Co robić, żeby po spłyconym torze wodnym nadal do Szczecina mogły wpływać duże statki - ustalili wczoraj przedstawiciele Urzędu Morskiego i innych szczecińskich instytucji oraz resortu infrastruktury. Wiadomo już, że jeśli pojawią się pieniądze na pogłębianie, będzie ich bardzo mało. Głębokość techniczna toru wodnego Szczecin - Świnoujście to 10,5 m, co pozwala wpływać statkom o maksymalnym zanurzeniu 9,15 m. Na początku roku okazało się jednak, że ze względu na wywołane kryzysem rządowe oszczędności, w budżecie zabrakło pieniędzy na bieżące utrzymanie toru. W efekcie w niektórych miejscach uległ on spłyceniu i ma już nawet poniżej 10 m głębokości. Duże statki nadal mogą wprawdzie nim pływać, ale Urząd Morski wprowadził ograniczenia dotyczące m.in. ich prędkości, wymóg poruszania się środkiem toru i zakaz mijania na Zalewie Szczecińskim. Wczoraj w Szczecinie dyrekcja Urzędu Morskiego spotkała się w tej sprawie z przedstawicielami Urzędu Miasta, Urzędu Wojewódzkiego, Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, portu Police, stacji pilotów i Akademii Morskiej. Z Warszawy przyjechała też reprezentantka Ministerstwa Infrastruktury. - W tej trudnej sytuacji chcemy być razem, wymieniać się informacjami i podejmować wspólne działania, żeby bezpiecznie wpuszczać największe statki - wyjaśnia Janusz Markiewicz, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie - Wiadomo, że jest kryzys i nie będzie pieniędzy, których byśmy sobie życzyli na pogłębienie toru wodnego. Jeśli je otrzymamy, to będą to minimalne kwoty. Dlatego zebraliśmy grono ekspertów, żeby określili, gdzie ich zdaniem są największe potrzeby dotyczące udrożnienia toru. Chodzi o to, żeby małą ilość pieniędzy spożytkować tak, żeby była jak największa korzyść. Z szacunków UM wynika, że na całościowe oczyszczenie toru potrzeba ok. 25-27 mln zł. Minimalny zakres prac konserwacyjnych rozpoczyna się od 5 mln zł. Suma ta w dużej mierze zależy od warunków pogodowych, gdyż np. gwałtowne sztormy i silne wiatry mogą znacznie zwiększyć zakres i koszt podstawowego pogłębienia. Pomimo wcześniejszych deklaracji Ministerstwo Infrastruktury nadal nie zadeklarowało jednak, kiedy i jakie kwoty ma zamiar przekazać na ten cel. UM liczy, że takich problemów uda się uniknąć w przyszłości. - Staramy się o inną formę finansowania pogłębiania toru od przyszłego roku, która wprowadziłaby bardziej czytelne zasady w tej sprawie i dała Urzędowi Morskiemu większe możliwości działania - powiedział dyrektor Markiewicz.
 
M. Kubera
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl