2 czerwca 2009 r. uruchomione zostało bezpośrednie połączenie promowe towarowo -
pasażerskie między Gdynią a Helsinkami i Travemünde. Do Travemünde można dotrzeć w 15 godzin, do Helsinek w 19. Promy będą kursować trzy razy w tygodniu.
Przybycie i wyjście z Gdyni przewidziane
jest na środy, piątki i niedziele, co oznacza że pierwszy prom zawinie do Gdyni 3 czerwca o godzinie 15.00. Połączenie (jedynie ro-ro) Gdyni z Finlandią kursowało już poprzednio, ale bezpośrednie
połączenie z Niemcami to nowość. Trasy obsługiwane będą przez promy MS Finnstar, MS Finmaid, MS Finlady, MS Europalink oraz MS Nordlink. Są to jedne z największych promów na świecie, w klasie Starr, z
klasą lodową 1A, rozwijające prędkość 25 węzłów. Zbudowano je w latach 2006-2007, każdy ma 218 m długości i 30,5 m szerokości i może pomieścić 110 samochodów i 500 pasażerów w 200 wygodnych kabinach.
Długość linii ładunkowej dla ciężarówek, naczep oraz autobusów wynosi 4.200 m.
Niewątpliwą nowością jest na obu trasach połączenie pasażerskie. Promy oferują kabiny od 10 do 38 m kw, z łazienkami i
TV. Na pokładzie znajduje się restauracja, bar i kawiarnia oraz sauny z jacuzzi. Przez czerwiec ma obowiązywać promocyjna oferta wprowadzająca, w której cena biletu pasażerskiego za osobe rozpoczyna się
od 39 euro do Travemünde i 69 euro do Helsinek. Za dodatkową opłatą można wykupić 3 posiłki w pakiecie przed rejsem lub pojedyncze posiłki w trakcie. Samochody osobowe przez całe wakacje mogą korzystać z
rabatów - pierwsze 50 zabukowanych będzie całkowicie zwolnione z opłat, natomiast kolejne zapłacą za przejazd o 50% taniej. Armator zachwala połączenie także jako tańszą i szybszą oraz bezpieczniejszą dla
środowiska alternatywę do ciężarowych połączeń drogowych z Finlandią. Na trasie do Helsinek ma to być oszczędność ok. 1.000 km przejazdu. Pierwsze bezpośrednie morskie połączenie z Niemcami oferuje
specjalną cenę dla samochodów ciężarowych i zestawów samochodowych - Ofertę Ecobonus za 250 euro, all inclusive.
Poprzednio funkcjonujące połączenie Finnlines między Gdynią a Helsinkami oferowało
jedynie przewóz towarów. W obecnych połączeniach, oprócz nowości jaką są połączenia pasażerskie, czas skrócił się o 30% (poprzednio wynosił 26 godzin), zwiększyła się też o aż 80% łączna tygodniowa
przestrzeń ładunkowa (poprzednio wynosiła 14.000 m, obecnie 25.200 m).
Rozkład odejść: wtorki, czwartki i soboty, Travemünde 16.00 - Gdynia 7.00, środy, piątki i niedziele, Gdynia 11.00 - Helsinki
7.00, wtorki, czwartki i soboty, Helsinki 20.30 - Gdynia 15.00, środy, piątki i niedziele, Gdynia 17.00 - Travemünde 8.00. Bilety pasażerskie można nabywać poprzez Orbis Travellub bezpośrednio u armatora
poprzez stronę internetową www.finnlines.com.
Wprowadzenie promów na trasę bałtycką było możliwe dzięki nowemu większościowemu właścicielowi Finnlines - włoskiemu armatorowi Grimaldi Group, który
specjalizuje się głównie w przewozach pasażerskich.