Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Zapuszkowane kontenery

Kurier Szczeciński, 2009-05-28
Przewozy kontenerowe na Bałtyku w tym roku mogą spaść nawet o 20-30 proc. Mniejsze obroty odczuwa też PCC Port Szczecin (dawna Drobnica). Na pocieszenie spółek przeładunkowych pozostają korzystne kursy walut. Raport na temat rynku przewozów kontenerowych na Bałtyku opracowała firma Actia Forum. Wynika z niego, że wywołane światowym kryzysem załamanie w morskich przewozach szczególnie mocno uderzyło w rynek kontenerowy. W marcu bezużytecznie na kotwicach stało przeszło 11 proc. wszystkich kontenerowców. Poza armatorami dotyka to przede wszystkim przeładowujące kontenery bałtyckie porty. Już w zeszłym roku zanotowały one tylko ok. 7 proc. wzrostów ich przeładunków, podczas gdy w 2007 r. wyniósł on 16 proc. Ten rok zapowiada się jednak znacznie gorzej. Specjaliści Actia Forum przewidują na kontenerowym rynku spadki rzędu 20-30 proc. Zdaniem Macieja Matczaka, autora raportu, w polskich terminalach kontenerowych na koniec roku spadki mogą nie być jednak aż tak głębokie. - Być może w drugiej połowie roku nastąpi tu lekkie odbicie. Trzeba jednak pamiętać, że polskie porty są elementem naczyń połączonych z portami światowymi. Nie ma więc żadnych wątpliwości, że jeśli będzie spadek na świecie czy w Europie, to w Polsce on również nastąpi. Ruchu wewnętrznego pomiędzy bałtyckimi portami prawie nie ma. Kontenery zwykle płyną do portów Morza Północnego, skąd są wysyłane dalej - przypomina analityk. W zestawieniu największych pod względem wielkości obrotów bałtyckich terminali prowadzona przez PCC Port Szczecin baza kontenerowa znalazła się na ostatnim 20. miejscu. Jej przeładunki w 2008 r. wyniosły 61,9 tys. 20-stopowych kontenerów (TEU), co w stosunku do 2007 r. oznacza wzrost na poziomie prawie 24 proc. Z danych spółki wynika, że w pierwszych czterech miesiącach tego roku nastąpiło 14-proc. zmniejszenie liczby kontenerów i 12-proc. spadek liczony w TEU. - W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego sytuacja nie przedstawia się tak tragicznie. Jeżeli chodzi o przewidywaną poprawę sytuacji, to uważam, iż nie zanosi się na zmianę obecnej tendencji do końca roku - ocenia Artur Czyżewski, prezes PCC Port Szczecin. Kryzysowa sytuacja przyniosła jeden pozytyw dla polskich terminali promowych i firm spedycyjnych. - Ich tegoroczne wyniki finansowe są dobre, gdyż kurs walut jest korzystny. Niewątpliwie będziemy mieli więc spadek kontenerowych obrotów, ale kondycja finansowa firm zależeć będzie od pozycji naszej waluty - uważa Maciej Matczak z Actia Forum.
 
Marcin Kubera
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl