Dzisiaj rozpoczynają się przy okazji Dnia Rzeki Odry - dwudniowe obrady IV Międzynarodowej Konferencji
Naukowej "INLAND SHIPPING 2009", Konferencja odbędzie się w Akademii Morskiej w Szczecinie (Wały Chrobrego 1, Aula im. Prof. Zdzisława Łaskiego, godz. 10.00) a udział w niej wezmą reprezentanci
podmiotów gospodarczych i środowisk naukowych, zaangażowanych w rozwój żeglugi śródlądowej oraz Rolf Dietrich z Urzędu ds. Inwestycji na Drogach Wodnych z Berlina.
Podczas konferencji zostaną
poruszone m.in. tematy: Odrzańskiej Drogi Wodnej jako osi rozwoju Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC); kierunki rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce, podnoszenie bezpieczeństwa żeglugi
na śródlądowych drogach wodnych, ekologiczne aspekty związane z transportem wodnym. Wymienione zagadnienia wiążą się ściśle z polityką Unii Europejskiej, zwracającej się ku żegludze śródlądowej, jako
najbardziej ekologicznej, bezpiecznej i niezawodnej gałęzi transportu, dotychczas marginalizowanej, a mogącej w znaczący sposób odciążyć transport lądowy a także polityką regionalną i transgraniczną
Wspólnoty Europejskiej.
INLAND SHIPPING 2009 zainauguruje dr Wojciech Drożdż referatem "Odrzańska Droga Wodna jako determinanta rozwoju Środkowoeuropejskiego Korytarza CETC w świetle modyfikacji
sieci TEN-T. W gronie honorowych patronów konferencji są: wiceminister środowiska Stanisław Gawłowski; wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko; Marcin Zydorowicz, wojewoda zachodniopomorski
Władysław Husejko, marszałek województwa zachodniopomorskiego; Piotr Krzystek, prezydent Miasta Szczecin; prof. Stanisław Gucma, rektor Akademii Morskiej w Szczecinie oraz Olgierd Hurka, prezes zarządu
ODRATRANS SA.
Organizatorami sympozjum są natomiast Akademia Morska w Szczecinie, Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego oraz Urząd Miasta Szczecin. (zbj)
-------------------------
Nasz Komentarz
Po raz kolejny spotkamy się na konferencji naukowej, tym razem międzynarodowej, by podyskutować o naszych kochanych rzekach, najwięcej o Odrze. Od iluż to
lat zabieramy głos w tej sprawie. Tego nie pamiętają najstarsi górale, przepraszam, marynarze śródlądowi. Pamiętają jedno, że każde tego typu spotkanie naukowców niczego rozsądnego nie przynosi i śmiem
twierdzić, że po kolejnej burzy mózgów naszych mędrców nie przyniesie. Do jasnej cholery pytam więc; ile jeszcze lat będziemy dyskutować i dyskutować, pisać prace naukowe po setki stron, rysować wykresy
czarno-białe i kolorowe, malować słupki i podawać wyssane z palca liczby. Do jasnej cholery pytam więc; ile jeszcze lat będziemy o tym dyskutować a nie wdrażać narastających problemów, wreszcie w życie.
Nasze polskie rzeki jak wyglądały dziesiątki a może i setki lat temu, tak samo wyglądają dziś, mało żeglowne, wąskie, płytkie i ciasne. Porty zaniedbane a niektóre barki rdzą odstraszają. Jak długo
ten stan rzeczy będzie wyglądał ? Kto mi na to pytanie dziś odpowie ? Kto się odważy powiedzieć, że ten stan zmieni się w najbliższych latach. Takie odważnego nie spotkam, a chciałbym. Wierzę w to bardzo,
jak wielu ludzi z tego żyjących. Może na tej szczecińskiej konferencji ktoś wreszcie wstanie i powie rządzącym; do jasnej cholery; zabierzmy się za te nasze rzeki poważnie, bo niebawem zamiast podziwiać
pełne barki towarów, zobaczymy na nich narciarzy wodnych...