MiO rozmawiają z Anną Połomską, prezes POL - Euro w Gdyni
- Jak Pani Prezes ocenia pierwszy
kwartał w przewozach ?
- Nadal mamy do czynienia z bardzo słabym rynkiem dla armatorów. Ładunków jest bardzo mało i stawki za przewozy kształtują się na bardzo niskim poziomie . Taka sytuacja
w sposób naturalny wymusza również znaczne obniżanie stawek czarterowych . Wielu armatorów ogranicza, lub wręcz zawiesza obsługę linii ładunkowych odstawiając statki na przysłowiowy "sznurek" w
oczekiwaniu na poprawę sytuacji. Fakt ten szczególnie się uwidacznia w przypadku armatorów eksploatujących statki stricte kontenerowe jak i masowce.
- Jakie są perspektywy na najbliższe trzy
miesiące?
- Według analityków / ekspertów (nie tylko żeglugowych) brak jest widocznych prognoz na poprawę rynku żeglugowego do końca roku 2009. Rynek poprawi się w momencie stabilizacji
sektora finansowo-bankowego, a dopiero z tym się wiąże ożywienie działalności gospodarczej poprzez rozwój inwestycji. Sytuacja Spółki POL- Euro Linie Żeglugowe jest w miarę stabilna patrząc na okres
najbliższych trzech miesięcy w związku z faktem , iż nasze statki objęte są trwającymi umowami czarterowymi.
- Jak wygląda realizacja procesu wymiany statków ze starych na nowe. Ile z nich
wejdzie do żeglugi w tym roku?
- Proces realizacji wymiany starych statków na nowe jest przez wielu armatorów kontynuowany, jednakże coraz częściej docierają do nas informacje, iż armatorzy ,
którzy są w początkowych fazach realizacji budowy statków wycofują się z kontraktów. Niewątpliwie obecny okres ze względu na niskie ceny statków jest czasem sprzyjającym wymianie starego tonażu na
nowszy. Również nasza Spółka analizuje takie możliwości . Czynnikiem , który ogranicza te możliwości są zdecydowane utrudnienia w możliwości uzyskiwania kredytów, które w chwili obecnej są droższe , banki
wymagają również znacząco wyższych zabezpieczeń. Spółka nasza pomimo takich utrudnień stara się realizować kolejne etapy strategii opracowanej na najbliższe 5 lat , zakładającej między innymi wymianę
tonażu na nowszy.