Najpierw kilka słów o ustawie. Projekt przewiduje zbudowanie w Świnoujściu terminalu do odbioru skroplonego gazu
ziemnego.
Budowa gazoportu ma poprawić bezpieczeństwo energetyczne Polski. Szacuje się, że inwestycja pozwoli od 2014 r. odbierać 2,5 mld m³ gazu rocznie.
Razem z terminalem będą
powstawać tzw. inwestycje towarzyszące - gazociągi przesyłowe oraz podziemne magazyny gazu. Projekt ustawy przewiduje uproszczenie i skrócenie procedur administracyjnych związanych z przygotowaniem i
realizacją przedsięwzięcia. Zakłada się, że decyzje o ustaleniu lokalizacji dla inwestycji terminalu i tzw. inwestycji towarzyszących, będą wydawać wojewodowie. Decyzje te będą wydawane niezależnie od
istniejących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Przyspieszy to znacznie proces inwestycyjny. Proponując ułatwienia w nabywaniu nieruchomości pod budowę terminalu i inwestycji
towarzyszących, w projekcie skorzystano z rozwiązań zawartych w specustawie drogowej i ustawie o transporcie kolejowym.
Założono, że decyzje lokalizacyjne będą skutkować decyzjami
wywłaszczeniowymi.