Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Cud hydrotechniki

Kurier Szczeciński, 2009-05-14

75 lat pracuje podnośnia statków w Niederfinow na kanale Odra-Hawela, największa w Europie. Jako że polscy armatorzy śródlądowi zdominowali rynek niemiecki, zdecydowana większość statków towarowych, które przez nią przepływają w drodze ze Szczecina do Berlina (lub odwrotnie), ma polską banderę. Za pięć lat wysłużoną podnośnię zastąpi nowa, większa. Podnośnia w Niederfinow, dobrze znana wielu szczecinianom, bo znajduje się zaledwie półtorej godziny drogi samochodem od Szczecina, zaliczana jest do światowych cudów hydrotechniki. Do jej budowy zużyto 72 tys. metrów sześciennych betonu i 14 tys. ton stali. Ma 60 metrów wysokości, 94 długości i 27 szerokości, a betonowe fundamenty, na których stoi, sięgają 20 metrów w głąb bagnistego przeważnie podłoża. W metalowej wannie, która waży 4 290 ton i stabilizowana jest na 256 linach stalowych o średnicy 52 mm każda, statki rzeczne o długości do 84 metrów pokonują 36- metrowy uskok między zlewnią Haweli i Odry. Są w tej wannie podnoszone bądź opuszczane z prędkością 12 cm na sekundę. Jest to fascynujący spektakl, który odbywa się na oczach wielu widzów, specjalnie dla niego przyjeżdżających do Niederfinow -rocznie około pół miliona! Podnośnia, do której elementy powstawały także w Szczecinie, w odlewni Gollnow und Sohn, od czasu oddania do użytku w 1934 r. nie miała ani jednej poważnej awarii. Niemniej jednak zbliża się kres jej eksploatacji. Zmęczyła się, a po drugie nie mogą przez nią przepływać nowoczesne statki o długości 110 m. Obok niej powstaje więc od roku nowa podnośnia, która będzie miała 133 m długości i 48 m szerokości. Na wysokość 36 metrów podniesie (albo z niej opuści) statki o długości do 114 metrów, które rocznie w kierunku Berlina przewiozą 4,4 miliona ton ładunku. Wszystko wskazuje na to, że będą to przede wszystkim statki polskie. Dodać warto, że budowa nowej podnośni byłaby bardziej zaawansowana, gdyby przed kilkoma lały inwestycji nie wstrzymano ze względu na polską obstrukcję, związaną z absurdalnymi jak się okazało obawami, związanymi z budową portu w Schwedt. Na podnośnię jubilatkę w Niederfinow można wejść (bilet: 1 euro), można też przez nią przepłynąć statkiem pasażerskim (bilet: 6/3 euro). Podróż trwa do półtorej godziny.
 
(b.t.)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl