W Gdańsku rozładowywane są coraz częściej wielkogabarytowe ładunki. Ostatnio elementy reaktorów przeznaczonych dla
Grupy Lotos i PKN Orlen. Wśród nich znalazła się największa przeładowywana dotąd w Polsce konstrukcja o wadze 1100 ton.
Przez cały ubiegły tydzień, od poniedziałku 4 maja, w terminalu DTC Gdańsk
trwała akcja rozładunkowa elementów reaktora przeznaczonego dla Grupy Lotos. Przywiózł je cięzarowiec Fairplayer. Ładunek składał się z 3 elementami reaktora, z których 2 ważyły po 800 ton, a największy
aż 1100 ton. To nie pierwsza taka operacja w ostatnich dniach w Gdańsku, bo 11 maja 2009 r. na Nabrzeżu Oliwskim w Porcie Gdańsk przeprowadzono operację rozładunku wielkogabarytowego ładunku
przeznaczonego na potrzeby PKN Orlen. Tym razem PKN Orlen wypada przy swoim mniejszym konkurencie skromniej, bo jego ładunek liczył jedynie 650 ton, z których największy ważył niecałe 330 ton. Elementy
reaktora przywiózł M/V Traveller wyspecjalizowany w transporcie projektów cargo.
Wielkogabarytowe ładunki zdarzają się w Gdańsku coraz częściej. To skomplikowana operacja nie tylko ze względu na
trudności związane z transportem, załadunkiem i rozładunkiem niewymiarowego urządzenia, ale także w związku z jego dużą wartością i ceną. Pierwszy duży ładunek w DCT stanowiły elementy jego wyposażenia
przywiezione w styczniu 2007 r. Były to elementy suwnic, które teraz pracują w terminalu, nietypowe przede wszystkim ze względu na dużą długość. Także w DCT rozładowano pierwszy reaktor dla Grupy Lotos w
sierpniu 2008 r. (ładunek liczył 700 ton). Na przełomie czerwca i lipca br. trafi tu także ostatni reaktor o wadze 1300 ton i długości 34 m.
Ładunek dla Grupy Lotos przeznaczony jest do rozbudowy
rafinerii w ramach programu 10+ mającego zwiększyć jego zdolność przerobu ropy naftowej do 2010 r. do ponad 10 milionów ton.