W dzisiejszych czasach żegluga morska stanowi 90% transportu na całym
świecie. Jako, że warunki geograficzne i historyczne zmusiły Wielką Brytanię do efektywnego rozwoju swej gospodarki morskiej, dziś stanowi ona jedno z najpotężniejszych imperiów światowych w tymże
sektorze.
Pomimo nierównomiernego ulokowania większych ośrodków miejskich na terenie całego kraju, Brytyjczycy osiągają ogromne zyski ze świetnie rozwiniętej pod względem komunikacyjnym jak i
technologicznym, gospodarki morskiej. 95% wszystkich dóbr i towarów w Wielkiej Brytanii importowanych i eksportowanych jest drogą morką. Stolica wysp - Londyn, stanowi dzisiejsze wysoko rozwinięte centrum
żeglugi morskiej w tym kraju. Ulokowana jest tam większość firm, których działanie ściśle powiązane jest z żeglugą morską i śródlądową. W Londynie znajduje się również główna siedziba IMO (International
Maritime Organisation). Silna i respektowana pozycja, którą zajmuje w tej organizacji Wielka Brytania umożliwia jej odgrywanie głównej roli w sprawach dotyczących bezpieczeństwa statków jak i ograniczeniu
groźnego zanieczyszczenia środowiska.
Od 2000 roku na wyspach, zauważalny jest wysoki wzrost gospodarczy w sektorze transportu wodnego. Wszystko zawdzięcza się wspaniałej polityce rządu
brytyjskiego prowadzonej właśnie w tym kierunku. Jednak w czasach kryzysu finansowego sytuacja w tym kraju jak i na całym świecie ulega ciągłym negatywnym zmianom.
Wielka Brytania stawia przed
wszystkim na rozwój technologiczny sektoru morskiego jak i perfekcyjne szkolenie wszystkich jego pracowników. Dzięki temu procesowi podniosła się jakość i efektywność wykonywanych usług jak i liczba osób
kształcących się w tym kierunku.
W dzisiejszych czasach, większość brytyjskich firm przemysłu morskiego nawiązuje międzynarodową współpracę z innymi firmami tego samego typu. Stanowi to dla nich
świetną szansę na zwiększenie zysku i uefektywnienie swoich usług w danym sektorze. Poprzez wspólną pracę są w stanie zmniejszyć wszelkie ponoszone koszty jaki i sam czas transportu towarów. Zauważalny
jest również wkład w troskę o środowisko naturalne i ograniczanie niebezpiecznych odpadów.
Brytyjski transport morski stanowi czwarty pod względem wielkości sektor gospodarczy w tym kraju. Swoimi
rozmiarami i dochodami wyprzedza takie potężne płaszczyzny jak brytyjska telekomunikacja czy telewizja.
Składa się on z ogromnej ilości małych i większych firm, które sprawiają, że obszar ten jest
najbardziej ruchliwym i wymagającym ciężkiej pracy obszarem morskim na świecie.