Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Pierwszy w Europie super-gazowiec

Morza i Oceany, 2009-05-05

Wykonany w polskiej stoczni W tym tygodniu w należącej do Grupy Remontowa gdańskiej Stoczni Północnej SA zwodowano unikatowy statek - gazowiec Coral Methane przeznaczony do transportu nie tylko skroplonego gazu ziemnego (LNG), ale także LPG i gazów petrochemicznych, np. etylenu. Takiej jednostki nie wykonano do tej pory w żadnej innej stoczni europejskiej. Statek zbudowano dla armatora z Holandii, firmy Anthony Veder Rederijzaken BV. Coral Methane jest jednostką unikatową nie tylko ze względu na swoje przeznaczenie. W jego wyposażeniu znalazło się wiele specyficznych urządzeń jak np. system dokraplania, niezbędny w przypadku transportu LPG i etylenu czy system Boil-Off Gas, którego zadaniem jest odzyskiwanie oparów LNG. Znaczne skomplikowanie projektu, wspólnego dzieła Biura Konstrukcyjnego Grupy Remontowa i niemieckiej firmy TGE Bonn, było powodem kilkumiesięcznego opóźnienia w realizacji. Gazowiec miał pierwotnie zostać oddany do użytku w ubiegłym roku. Gazowiec może pomieścić 7.500 m3 skroplonego gazu, który służy także jako jego napęd, dzięki czemu ograniczona została emisja CO2 do atmosfery. Jednostka jest przeznaczona do dystrybucji gazu z Norwegii w regionie Europy Północnej. Anthony Veder posiada 15. letni kontrakt z norweską firmą Gasnor. Zarówno wg armatora, jak i stoczni, statki tego typu mają przed sobą przyszłość, gdyż zapotrzebowanie na nie istnieje i będzie się zwiększać zwłaszcza w regionach, gdzie nie istnieje gęsta sieć rurociągów, a budowane są terminale gazowe. Jak podkreśla Zbigniew Andruszkiewicz, dyrektor Biura Statków Towarowych Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, budowa takich właśnie jednostek to również sposób na dywersyfikację dostaw LNG do Polski.
 
E.Szak Gdańsk
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl