Wykonany w polskiej stoczni
W tym tygodniu w należącej do Grupy Remontowa gdańskiej Stoczni
Północnej SA zwodowano unikatowy statek - gazowiec Coral Methane przeznaczony do transportu nie tylko skroplonego gazu ziemnego (LNG), ale także LPG i gazów petrochemicznych, np. etylenu.
Takiej
jednostki nie wykonano do tej pory w żadnej innej stoczni europejskiej. Statek zbudowano dla armatora z Holandii, firmy Anthony Veder Rederijzaken BV.
Coral Methane jest jednostką unikatową nie
tylko ze względu na swoje przeznaczenie. W jego wyposażeniu znalazło się wiele specyficznych urządzeń jak np. system dokraplania, niezbędny w przypadku transportu LPG i etylenu czy system Boil-Off Gas,
którego zadaniem jest odzyskiwanie oparów LNG. Znaczne skomplikowanie projektu, wspólnego dzieła Biura Konstrukcyjnego Grupy Remontowa i niemieckiej firmy TGE Bonn, było powodem kilkumiesięcznego
opóźnienia w realizacji. Gazowiec miał pierwotnie zostać oddany do użytku w ubiegłym roku.
Gazowiec może pomieścić 7.500 m3 skroplonego gazu, który służy także jako jego napęd, dzięki czemu
ograniczona została emisja CO2 do atmosfery. Jednostka jest przeznaczona do dystrybucji gazu z Norwegii w regionie Europy Północnej. Anthony Veder posiada 15. letni kontrakt z norweską firmą Gasnor.
Zarówno wg armatora, jak i stoczni, statki tego typu mają przed sobą przyszłość, gdyż zapotrzebowanie na nie istnieje i będzie się zwiększać zwłaszcza w regionach, gdzie nie istnieje gęsta sieć
rurociągów, a budowane są terminale gazowe.
Jak podkreśla Zbigniew Andruszkiewicz, dyrektor Biura Statków Towarowych Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, budowa takich właśnie jednostek to również
sposób na dywersyfikację dostaw LNG do Polski.