Sejm przyjął niedawno ustawę dotyczącą budowy terminalu gazu skroplonego (LNG) w Świnoujściu. Przewiduje ona
uproszczenie i skrócenie procedur administracyjnych związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji. Jej celem jest uruchomienie gazoportu na przełomie 2013 i 2014 roku.
Sejm przyjął m.in.
poprawkę, która zakłada, że ustawa wejdzie w życie z dniem ogłoszenia. Pierwotnie miała obowiązywać od 12 maja br. Warto dodać, że za przyjęciem ustawy opowiedzieli się wszyscy biorący udział w głosowaniu
posłowie.
Dzięki tej specustawie usprawniony zostanie proces wydawania pozwoleń na budowę terminalu LNG oraz towarzyszącej mu sieci przesyłowej. Decyzje o ustaleniu lokalizacji dla inwestycji
będzie wydawać wojewoda, niezależnie od istniejących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Ustawa wprowadza też ułatwienia dotyczące wykorzystania pieniędzy unijnych na realizację tego
przedsięwzięcia. Finansowanie projektu ma pochodzić ze środków własnych inwestorów oraz z budżetu państwa. Inwestycje związane z terminalem będą realizowane przez Urząd Morski w Szczecinie, Zarząd Portów
Morskich Szczecin i Świnoujście, operatora gazociągów przesyłowych Gaz-System oraz spółkę Polskie LNG.
Gazoport w Świnoujściu ma powstać na przełomie 2013 i 2014 r. Faza projektowa inwestycji
powinna być zakończona do maja br. Na początku terminal pozwoli na odbiór ok. 2,5 mld m sześc. gazu LNG (skroplonego) rocznie. Przypomnijmy, że niedawno Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA
podpisało ze spółką Qatargas wstępną umowę na dostawy skroplonego gazu ziemnego z Kataru do Polski przez 20 lat. Zakłada ona dostarczanie przez katarską spółkę ok.,1,25 mld m sześc. gazu rocznie.
Świnoujska inwestycja została uznana za strategiczną. Umożliwi dywersyfikację dostaw gazu i przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju.