Komisja Europejska zażądała od Polski i Hiszpanii, pod groźbą skierowania skargi do
Trybunału Sprawiedliwości - właściwego wdrażania przepisów dotyczących przeprowadzania kontroli statków przez administrację rządową w swoich portach morskich.
14 kwietnia KE decyzję o przesłaniu
Polsce i Hiszpanii uzasadnionych i ostatecznych opinii, - co stanowi ostatni etap przed wniesieniem sprawy do trybunału -dot. nieprzestrzegania przez te państwa przepisów UE dot. kontroli statków
przeprowadzanych przez państwo portu. Mówiąc prościej w portach morskich na ich obszarze. Polska i Hiszpania nie wdrożyły do tej pory odpowiednio dyrektywy z 1995 r.[1], zmienionej po wypadku tankowca m/t
"Erika", której celem jest ograniczenie liczby statków nie spełniających norm międzynarodowych - na wodach Unii Europejskiej. Dyrektywa wprowadza przestrzeganie przepisów międzynarodowych i
europejskich dot. bezpieczeństwa morskiego, ustanawia wspólne kryteria kontroli statków przez państwo posiadające port morski oraz harmonizuje procedury w zakresie inspekcji i zatrzymywania statków.
Komisja podjęła działania w tej kwestii na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych przez zespoły ekspertów Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu podczas wizyt kontrolnych w państwach
unijnych. Wizyty te są elementem monitorowania przez Komisję Europejską, w ramach odpowiednich programów, praktycznego wcielania w życie dyrektywy w każdym z nadmorskich państw unijnych. W przypadku
Polski nieprawidłowości dotyczą niestosowania przez polskie władze kar za naruszenie krajowych przepisów przyjętych w celu wykonania dyrektywy.
W przypadku Hiszpanii - Komisja Europejska miała
zastrzeżenia mniejszego kalibru i wyraziła swoje zaniepokojenie brakiem odpowiednich kwalifikacji u niektórych inspektorów administracji morskiej, prowadzających kontrole w portach.
-------------
Komentarz
W resorcie infrastruktury odwołano niedawno Janinę Mendrak, wieloletnią dyrektor departamentu ds. żeglugi morskiej, być może właśnie z tego powodu. Sprawa ta jest z pewną dozą
pikanterii, bowiem kpt. ż. w. Anna Wypych-Namiotko, wiceminister resortu, odpowiedzialna m.in. za żeglugę morska nim została wiceministrem 28 listopada 2007 r. - w Urzędzie Morskim w Gdańsku pracowała
jako ....Krajowy Koordynator *Port State Control*. I odpowiadała, w imieniu polskiego rządu - za wdrożenie tej dyrektywy w życie.