Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Niewłaściwa kontrola statków w polskich portach

Morza i Oceany, 2009-04-20
Komisja Europejska zażądała od Polski i Hiszpanii, pod groźbą skierowania skargi do Trybunału Sprawiedliwości - właściwego wdrażania przepisów dotyczących przeprowadzania kontroli statków przez administrację rządową w swoich portach morskich. 14 kwietnia KE decyzję o przesłaniu Polsce i Hiszpanii uzasadnionych i ostatecznych opinii, - co stanowi ostatni etap przed wniesieniem sprawy do trybunału -dot. nieprzestrzegania przez te państwa przepisów UE dot. kontroli statków przeprowadzanych przez państwo portu. Mówiąc prościej w portach morskich na ich obszarze. Polska i Hiszpania nie wdrożyły do tej pory odpowiednio dyrektywy z 1995 r.[1], zmienionej po wypadku tankowca m/t "Erika", której celem jest ograniczenie liczby statków nie spełniających norm międzynarodowych - na wodach Unii Europejskiej. Dyrektywa wprowadza przestrzeganie przepisów międzynarodowych i europejskich dot. bezpieczeństwa morskiego, ustanawia wspólne kryteria kontroli statków przez państwo posiadające port morski oraz harmonizuje procedury w zakresie inspekcji i zatrzymywania statków. Komisja podjęła działania w tej kwestii na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych przez zespoły ekspertów Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu podczas wizyt kontrolnych w państwach unijnych. Wizyty te są elementem monitorowania przez Komisję Europejską, w ramach odpowiednich programów, praktycznego wcielania w życie dyrektywy w każdym z nadmorskich państw unijnych. W przypadku Polski nieprawidłowości dotyczą niestosowania przez polskie władze kar za naruszenie krajowych przepisów przyjętych w celu wykonania dyrektywy. W przypadku Hiszpanii - Komisja Europejska miała zastrzeżenia mniejszego kalibru i wyraziła swoje zaniepokojenie brakiem odpowiednich kwalifikacji u niektórych inspektorów administracji morskiej, prowadzających kontrole w portach. ------------- Komentarz W resorcie infrastruktury odwołano niedawno Janinę Mendrak, wieloletnią dyrektor departamentu ds. żeglugi morskiej, być może właśnie z tego powodu. Sprawa ta jest z pewną dozą pikanterii, bowiem kpt. ż. w. Anna Wypych-Namiotko, wiceminister resortu, odpowiedzialna m.in. za żeglugę morska nim została wiceministrem 28 listopada 2007 r. - w Urzędzie Morskim w Gdańsku pracowała jako ....Krajowy Koordynator *Port State Control*. I odpowiadała, w imieniu polskiego rządu - za wdrożenie tej dyrektywy w życie.
 
Zofia Bąbczyńska-Jelonek
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl