Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Gazoport bez opóźnień i zakłóceń

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2009-04-11

Terminal skroplonego gazu LNG w Świnoujściu, który w ramach bezpieczeństwa energetycznego Polski musi być operacyjnie gotowy do 2013-2014 roku, wsparty zostaje specustawą, której projekt jest już gotowy. W lutym wszedł pod obrady Rady Ministrów. W maju br. ustawa powinna wejść w życie. Projekt ma usunąć bariery prawne, by skrócić proces inwestycyjny, aby usprawnić wydawanie pozwoleń na budowę, ominąć czasochłonne procedury przedłużające budowę oraz towarzyszącej sieci przesyłowej. Stan przygotowań budowy terminalu w Świnoujściu 20 lutego był przedmiotem obrad Społecznej Rady Konsultacyjnej powołanej do budowy terminalu, która utworzona została przez wojewodę do koordynowania prac związanych z inwestycją. Rada składa się z kilkudziesięciu osób zaangażowanych w zadanie w szeregu urzędach, instytucjach i firmach. Z informacji przedstawionych przez kierownictwo tych instytucji zaangażowanych w projekt, wynika jednoznacznie - nie ma powodów do obaw - wszystko przebiega bez opóźnień i większych zakłóceń. - Projekt ustawy jest już gotowy, zakomunikował Rafał Wardziński z Ministerstwa Skarbu Państwa. Prace nad nią trwały trzy tygodnie. W specustawie zmienia się regulacje 17 ustaw m.in. mówiących o zamówieniach publicznych. Mocą nowych przepisów wszystkie firmy i instytucje zaangażowane w budowę mogą korzystać z uproszczonych procedur. By zrealizować tak bardzo złożony projekt w wyznaczonym terminie, potrzeba specjalnych działań. Przy obecnym ustawodawstwie, zakończenie projektu nie byłoby możliwe do końca 2013 roku, z pewnością opóźniłoby się ono o kilka lat - powiedział R. Wardziński. Wyjaśnił, że średni czas budowy gazoportu wynosi 42-46 miesięcy. - Biorąc pod uwagę obecne ustawodawstwo, najwięcej czasu zajmuje przygotowanie inwestycji. Specustawa ma przyspieszyć wydawanie decyzji administracyjnych na poszczególnych etapach realizacji projektu. Przypomniał, że inwestycja obejmuje nie tylko budowę terminalu, ale także portu zewnętrznego, falochronu oraz sieci przesyłowej - rozprowadzającej gaz importowany do Świnoujścia. Specustawa wymaga specjalnego podejścia do podmiotów, które będą budować sieć przesyłową, przechodzącą m.in. przez obszary chronione ekologicznie. Jest to najbardziej złożona inwestycja, która była realizowana w Polsce od 20 lat - skomentował. Specustawa wprowadza znaczące ułatwienia w postępowaniu administracyjnym, zamówieniach publicznych oraz finansowaniu inwestycji. Według zapowiedzi resortu skarbu, terminal odbierający skroplony gaz w Świnoujściu może być gotowy w 2014 roku. Faza projektowa inwestycji ma zostać zakończona do maja 2009 roku. Powstanie terminalu LNG pozwoli na odbieranie w początkowym etapie 2,5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, czyli ponad jedną piątą krajowego zużycia. Przyczyni się zdecydowanie do zwiększenia energetycznego bezpieczeństwa kraju. W ramach pobudzania gospodarczego Komisja Europejska przedstawiła listę projektów, które chce dofinansować w wysokości 5 mld euro. Są na niej polskie projekty, w tym 250 mln euro dla elektrowni w Bełchatowie i 80 mln euro dla terminalu gazowego LNG w Świnoujściu. Listę z propozycjami otwiera projekt gazociągu Nabucco, który KE chce zasilić w tym roku kwotą 350 mln euro. Ponadto jest projekt gazociągu Skanled z Norwegii do Danii, Szwecji i Polski na 150 mln euro oraz niemiecko polski projekt elektrowni wiatrowej nowej generacji o nazwie Alpha Ventus/Bard (150 mln euro). KE chce też przeznaczyć 150 mln euro na połączenia energetyczne bałtyckiej elektrowni wiatrowej Kriegers Flak z sieciami Polski, Danii, Szwecji i Niemiec. Stan realizacji inwestycji przedstawił Tadeusz Zwierzyński, prezes spółki Polskie LNG, a dokładnie omówił działania Stanisław Marciniak, koordynator rozwiązań. W połowie roku mają być rozpoczęte procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę. W zapisach decyzji środowiskowej i postanowieniach uzgadniających stwierdzono, iż szybka realizacja zadania w minimalnym stopniu wpłynie na środowisko przyrodnicze. Brak też istotnego efektu skumulowanego z innymi istniejącymi przedsięwzięciami o podobnym charakterze, a planowane na tym terenie inwestycje, oddziaływać będą jedynie lokalnie. Stwierdzono także, iż wybrana lokalizacja w minimalnym zakresie wpłynie na zakłócenia hałasem oraz gospodarkę wodno ściekową i odpadową. Podkreślano fakt braku negatywnego wpływu na zdrowie i życie mieszkańców, działania minimalizujące i monitoringowe - ochronne w stosunku do siedlisk i gatunków chronionych. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała już spółce postanowienie w zakresie Natury 2000 oraz tzw. decyzję środowiskową. I co najważniejsze, w zapisach decyzji stwierdzono, iż inwestycja nie będzie miała negatywnego wpływu na funkcjonowanie obszarów NATURA 2000 i nie wpłynie negatywnie na ich integralność. Działania przewidziane w najbliższym czasie to: powołanie i uzgodnienie nadzoru przyrodniczego (jeszcze w marcu br.), monitoring przedinwestycyjny, skompletowanie dokumentacji niezbędnej do wydania pozwolenia na budowę. Za budowę portu zewnętrznego w Świnoujściu odpowiedzialny jest Urząd Morski w Szczecinie. Stan realizacji zadań przedstawił jego dyrektor Andrzej Borowiec. - Urząd, jako jednostka administracji rządowej, wykonuje zadania wynikające z przepisów, a w szczególności z ustawy o portach i przystaniach morskich. W związku z zapisami tej ustawy, urząd realizuje: budowę falochronu osłonowego, toru podejściowego i obrotnicę statków jako infrastrukturę zapewniającą dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Budowę stanowisk statkowych i terminalu LNG realizuje natomiast podmiot zarządzający portem, tj. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz Polskie LNG Sp. z o.o. - Mamy już wyniki badań geodezyjno inżynierskich oraz raport o oddziaływaniu na środowisko - mówił A. Borowiec. Raporty są dwa; jeden w odniesieniu do falochronu osłonowego, drugi mówiący o usuwaniu do morza urobku z pogłębiania akwenów związanych z budową falochronu i portu zewnętrznego. Urząd Morski we współpracy z zarządem portu w Szczecinie uzyskał decyzję ministra infrastruktury o zmianie granic portu w Świnoujściu. Dokumentację projektowo kosztorysową urząd spodziewa się otrzymać w połowie roku, z poślizgiem, bowiem przesunięciu ulega czas oczekiwania na decyzję środowiskową. Wartość całkowitą inwestycji określono w "Programie wieloletnim" m.in. na podstawie studium wykonalności z 2007 roku na 1 mld 075 mln 601 tys. złotych. W 2008 roku Urząd Morski wydał środki finansowe w wysokości 1 643 360,45 zł w związku z wykonaniem projektu i innych niezbędnych opracowań. Na rok bieżący urząd zaplanował wydatkowanie 15 mln zł. Potencjalnym zagrożeniem dla terminów ujętych w harmonogramie w ocenie dyrektora A. Borowca może być wydłużenie terminów uzyskania decyzji środowiskowych, spowodowanych procedurami, ewentualnie niepowodzenie w postępowaniach przetargowych. Bez większych przeszkód trwają także prace w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, który odpowiedzialny jest za wybudowanie stanowisk do obsługi największych gazowców o długości 300 m, szerokości 50 m i zanurzeniu 13,5 m. Do 2015 r. gazoport ma przeładowywać rocznie 3,3 mln t skroplonego gazu. Stworzy to warunki do dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego w Polsce, mówili prezes Jarosław Siergiej oraz wiceprezes Władysław Lisewski. W realizowanym projekcie przewidziano - w porcie zewnętrznym - oprócz nowych stanowisk statkowych i postojowych, także miejsce schronienia statków. Ogromnym optymizmem powiało po wypowiedzi Igora Wasilewskiego, prezesa spółki Skarbu Państwa Gaz - System. Spółka ta odpowiada za strategiczne działania w odniesieniu do poprawy bezpieczeństwa energetycznego państwa, m.in. za bezpieczny transport gazu ziemnego sieciami przesyłowymi. Spółka zarządza 10 tys. km gazociągu, posiada tysiąc punktów odbioru gazu. W wielu rankingach plasuje się na znaczących pozycjach, np. 6 miejsce na liście 2000 firm Rzeczpospolitej pod kątem rentowności, 2 miejsce w rankingu najbardziej efektywnych firm w sektorze infrastrukturalnym. W związku z budową gazoportu, Gaz - System planuje budowę w Zachodniopomorskiem za kwotę 3 mld zł 600 km nowych gazociągów. To ogromne środki, które powinny wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności regionu dla inwestorów przemysłowych. Fakt ten powinien przysporzyć wzrost dochodów gminom, tym bardziej że w Zachodniopomorskiem planuje się uruchomić dwa źródła gazu w Polsce. Tym drugim punktem jest projekt Open Season, wyjście na ląd gazociągu z Danii w okolicach Niechorza. - Dzisiaj Szczecin jest na obrzeżach naszego systemu, ale wkrótce to się zmieni i będzie w jego centrum - zapewniał prezes I. Wasilewski. W Urzędzie Miejskim w Świnoujściu trwają intensywne prace nad realizowaną inwestycją, zapewniał Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. Do czerwca br. powinien być zmieniony plan zagospodarowania przestrzennego. Prezydent zwrócił także uwagę na pilną potrzebę budowy i modernizację dróg wiodących do nowego portu, tak by nie był on odcięty od reszty kraju. Spotkanie, jak mało które dzisiaj, pozwoliło zapomnieć o widmie kryzysu na horyzoncie, wniosło w obradujące gremium wiele optymizmu. Wykorzystano materiały i zdjęcia: Urzędu Morskiego w Szczecinie i ZMPSiŚ SA.
 
Janina Piotrowska
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl